Kosmický sněhulák Ultima Thule nemá žádné měsíce ani atmosféru

07.01.2019 - Stanislav Mihulka

Sonda New Horizons při průletu prozkoumala planetku Ultima Thule. Získaná data naznačují, že ve skutečnosti jde o dva objekty vzniklé dávnou srážkou

<p>Porovnání velikosti objektu Ultima Thula a Plutova měsíce Charon.</p>

Porovnání velikosti objektu Ultima Thula a Plutova měsíce Charon.

S příchodem roku 2019 si americká meziplanetární sonda New Horizons připsala další velký úspěch, když prolétla v těsné blízkosti kolem tělesa 2014 MU69, kterému se říká Ultima Thule. Pořízené snímky nám odhalily, že planetka připomíná kosmického sněhuláka anebo spíše kosmickou kuželku.

Kromě pořízení prvních snímků Ultimy Thule zblízka sonda New Horizons také tohoto kosmického sněhuláka prozkoumala svými přístroji. Tato data pak začala posílat z hloubi Kuiperova pásu k nám na Zemi, rychlostí asi 500 bitů za sekundu.

Novinky o objektu Ultima Thule

Z přicházejících dat se nám postupně skládá obrázek velmi zajímavého tělesa. Už například víme, že to jsou vlastně dvě tělesa, tedy větší „Ultima“ a menší „Thule“, která se kdysi pomalu srazila a teď letí vesmírem kolem Slunce společně. Podle vědců musela tělesa před srážkou zpomalit, což mohly způsobit jejich měsíce. V údajích sondy New Horizons ale zatím není to po žádných měsících dvojobjektu Ultima Thule, které by byly větší než asi 1,6 kilometru, ani stopy.

TIP: Sonda New Horizons má další zářez: Úspěšně prolétla kolem planetky Ultima Thule

Vše také nasvědčuje tomu, že Ultima Thule nemá žádnou atmosféru. U tak malého tělesa to sice není tak velké překvapení, přesto jde ale o zajímavou informaci, na kterou bude navazovat další výzkum objektu. Data sondy rovněž potvrzují, že jak „Ultima“, tak i „Thule“ mají v podstatě stejnou barvu, a že jde o barvu typickou pro tělesa v Kuiperově pásu. To podporuje představu, že objekt Ultima Thule vznikl srážkou dvou těles pocházejících přímo z Kuiperova pásu.