Sonda New Horizons má další zářez: Úspěšně prolétla kolem planetky Ultima Thule

Americká meziplanetární sonda si připsala další výrazný úspěch – 13 let po svém startu a 3,5 roku po návštěvě Pluta prolétla kolem planetky Ultima Thule v Kuiperově pásu

02.01.2019 - Martin Reichman

Planetku s označením 2014 MU69, neoficiálně pojmenovanou Ultima Thule, sonda minula ve vzdálenosti 3 500 kilometrů. Přesný tvar ani další podrobnosti o objektu zatím nejsou známé – není ani jisté, zda se jedná o jeden objekt, nebo dvojici těsně rotujících objektů.

Data, která New Horizons odeslala ale potvrzují, že je sonda po svém těsném průletu v dobré kondici. První fotografie a vědecká data by NASA mohla zveřejnit již během dneška.

Miliardy kilometrů vesmírem

New Horizons vyrazila na svou vesmírnou pouť již v roce 2006. Během své cesty sonda pořídila několik snímků malé planetky s označením APL. Snímky ze vzdálenosti 100 tisíce kilometrů zároveň vědcům posloužili jako praktický test systémů sondy. Během dalších měsíců sonda pořídila snímky Jupiterových měsíců Io, Europy a Ganymedu, mezi nimiž jsou i snímky zachycující erupci vulkánu Tvashtar na měsíci Io.

V průběhu přeletu mezi Jupiterem a Plutem byla většina systémů sondy a veškeré vědecké přístroje hibernovány. Na konci roku 2014 se sonda probudila a započala své přípravy na setkání s Plutem a jeho měsíci.

K maximálnímu přiblížení k Plutu došlo 14. července 2015, kdy sonda minula tuto trpasličí planetu ve vzdálenosti 12 500 kilometrů. Měsíc Charon sonda minula ve vzdálenosti 27 tisíc kilometrů. Během svého průletu sonda pořídila množství snímků a vědeckých měření, vedle stovek snímků samotného Pluta sonda vyfotila i všech 5 jeho měsíců.

Včerejší průzkum planetky Ultima Thule je dalším z řady úspěchů této sondy. Jedná se o nejvzdálenější objekt Sluneční soustavy, k němuž se sonda dostala. Aktuálně ji od Země dělí zhruba 6,6 miliardy kilometrů.