Kouzla vesmírného magnetismu: Měsíce Jupiteru si pohrávají s jeho polární září

09.07.2018 - Stanislav Mihulka

Měsíce Io a Ganymed kreslí pěkné vzory v polární záři svého plynného obra

<p>Stopa působení měsíce Io na polární záři Jupiteru</p>

Stopa působení měsíce Io na polární záři Jupiteru

Už nějaký čas víme, že měsíce Io a Ganymed mohou působit na polární záři planety Jupiter. Mají totiž svá magnetická pole, kterými ovlivňují magnetické pole Jupiteru. Detailní pohled na polární záři Jupiteru ukázal, že magnetická pole měsíců vytvářejí v polární záři planety pozoruhodné vzory.

Alessandro Mura z italského institutu Institute for Space Astrophysics and Planetology se svým týmem analyzoval infračervené snímky polární záře z Jupiteru, které získala meziplanetární sonda NASA Juno během posledních dvou let při přeletech nad póly plynného obra. Snímky pocházejí ze zařízení Jovian InfraRed Auroral Mapper (JIRAM).

Vědci zjistili, že magnetické pole měsíce Io vytváří v polární záři Jupiteru několikanásobné stíny, zatímco magnetické pole Ganymedu je zodpovědné za dvojité stíny. Působením měsíců vznikají v polární záři Jupiteru nápadné jasné skvrny, které mohou mít průměr až stovky kilometrů.

TIP: Naprostá záhada: Sonda Juno objevila na Jupiteru nevysvětlitelnou polární záři

Příjemným bonusem k objevu je i to, že na polární záři Jupiteru teď vlastně můžeme zkoumat měsíce tohoto plynného obra na dálku. Z pozorované polární záře lze například odvodit sílu magnetického pole Ganymedu a další jeho vlastnosti.

IFL Science, Science