Reklama


Královně, co je královnino: Vylodění britských sil v zátoce San Carlos

22.03.2018 - Redakce Válka Revue


Reklama

V dubnu 1982 vypukla válka o Falklandy a zpočátku slavila úspěchy Argentina, jejíž síly obsadily hlavní město Stanley. V reakci na to vyplul z Portsmouthu britský úderný svaz kolem letadlových lodí Hermes a Invincible. Koncem měsíce vypukly letecké boje nad souostrovím, které však nedokázaly zabránit, aby se 21. května 1982 v oblasti zátoky San Carlos vylodily královští Commandos, mariňáci a výsadkáři. I přes několik náletů argentinských letadel Britové nakonec hlavní město 14. června dobyly zpět, čímž defacto skončila i válka o Falklandy.

Video zachycuje vylodění královských sil v zátoce San Carlos a je doplněné dobovým komentářem. Kameraman zachytil také symbolické vztyčení britské vlajky a nálety argentinských letounů. Dobře jsou vidět také protiletadlové prostředky, které kryly vojáky před útoky ze vzduchu a několin nepřátelských letounů poslaly k zemi. I přesto byla zasažena a potopena fregata Ardent, zahynulo 22 námořníků. 

  • Zdroj textu:

    Redakce Válka Revue

  • Zdroj fotografií: YouTube

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Tajemství slavné Dürerovy Růžencové slavnosti už dnes vlastně neexistuje, i když právě tento obraz je českému publiku nejpřístupnější: visí v Národní galerii.

Zajímavosti

Sonda Voyager 2 se již nachází v tzv. mezihvězdného prostoru. Aktuálně ji dělí od Země 120 AU. Její dvojče Voyager 1 se pohybuje ve vzdálenosti 150 AU.

Vesmír
Zajímavosti

Při lovu využívají lvíčci zlatí dlouhých prstů, jimiž snadno dosáhnou do nedostupných děr a skulin. Populace lvíčků zlatých přežívá v malé oblasti nedaleko brazilského Rio de Janeira.

Příroda

LeTourneau: Terénní stonožka

Obří terénní vozidlo se zrodilo v hlavě geniálního amerického vynálezce Roberta Gilmoura LeTourneaua. Délkou i provozním řešením připomíná vlak a jeho základní myšlenka vychází z lokomotivy, která díky dieselelektrickým generátorům produkuje dost energie na uvedení zbylé části soupravy do pohybu. Netřeba dodávat, že zkonstruování takového kolosu nebylo snadné, nicméně v roce 1958 konečně vznikla zcela funkční verze TC-497: poháněly ji čtyři turbínové motory s celkovým výkonem 4 680 koní, její kola měřila 3 m v průměru a celá souprava dosahovala úctyhodných 170 m. V „lokomotivě“ dokonce zbylo místo pro ubikaci, v níž mohlo žít až šest zaměstnanců. Maximální rychlost kolosu ovšem činila pouhých 32 km/h.

Funkční mnohokolka navíc bohužel přišla v době, kdy už se o přepravu těžkých břemen v terénu staraly výkonné transportní vrtulníky. Pozemní vlaky proto skončily na vrakovištích nebo v muzejních expozicích.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907