Krása spirálních galaxií: Jak vzniká galaktická příčka?

20.08.2020 - Michal Švanda

V kosmu najdeme mnoho typů hvězdných ostrovů. Mezi morfologicky nejzajímavější však nepochybně patří spirální galaxie

<p>Spirálním galaxiím s příčkou se ramena nenapojují na jádro přímo, ale právě přes příčku, která se otáčí stejnoměrně spolu s ním. Snímek z Hubbleova teleskopu zachycuje hvězdný ostrov <strong>NGC 1300</strong> v jižním souhvězdí Eridanu.</p>

Spirálním galaxiím s příčkou se ramena nenapojují na jádro přímo, ale právě přes příčku, která se otáčí stejnoměrně spolu s ním. Snímek z Hubbleova teleskopu zachycuje hvězdný ostrov NGC 1300 v jižním souhvězdí Eridanu.

Spirální hvězdné ostrovy utváří jádro obklopené středovou výdutí, kolem níž se roztáčí poměrně tenký galaktický disk. Má charakter potenciálových vln a zdáli působí dojmem pevně ohraničených a propojených spirálních ramen. Kolem disku nalezneme ještě kulové halo, v němž přežívají velmi staré stálice, typicky v rámci kulových hvězdokup. U některých hvězdných ostrovů tohoto typu pozorujeme dvě dominantní ramena, která vycházejí z liniové struktury protínající středovou výduť. Popsaný útvar označují astronomové jako příčku a uvedené galaxie jsou pak spirální s příčkou.

TIP: Spirální galaxie NGC 1398: Dokonalá kráska s příčkou

Podle současných představ, potvrzených numerickými simulacemi, představuje zformování příčky důsledek vzájemných interakcí hvězd a také radiál­ních hustotních vln ve středu galaxie. Pohyby stálic kolem centra jsou blízké pohybům kruhovým. Interakcemi však může narůstat protáhlost drah, přičemž orientace těchto elips není v prostoru rozložena náhodně, ale kumuluje se ve dvou hodnotách. Postupně tak vzniká výrazná hvězdná struktura, zárodek příčky. Příčka zřejmě není stabilní a během stovek milionů až miliard let se rozpadá. Je ovšem možné, že se posléze zformuje znovu.

Spirální galaxie s příčkou označujeme písmeny SB a doplňujícím písmenem, které udává stupeň zavinutí ramen:

• SBa – hodně zavinutá spirální ramena kolem jádra
  • SBb – průměrně zavinutá ramena