Krvavý pohled planetární mlhoviny Helix

21.09.2016 - Martin Reichman

Planetární mlhovina Helix (NGC 7293) -

Rudě zářící prach mohl podle vědců vzniknout srážkami objektů v místě podobnému Kuiperovu pásu nebo kometárnímu Oortovu mračnu v naší vlastní Sluneční soustavě.

Planetární mlhovina Helix (NGC 7293) je nejbližší a současně také nejjasnější planetární mlhovina na obloze. Nalezneme ji v souhvězdí Vodnáře přibližně 650 světelných let od Země. V malém dalekohledu ji uvidíme jako mlhavý obláček, na fotografiích z velkých dalekohledů se však ukáže v plné kráse i se svou mateřskou hvězdou uprostřed, kterou je bílý trpaslík s povrchovou teplotou okolo 130 000 °C.

Snímek Spitzerova kosmického dalekohledu odhaluje, že centrální hvězda mlhoviny je ponořena do překvapivě jasné infračervené záře. Modely naznačují, že tuto záři vytváří prach z disku trosek, přestože materiál mlhoviny byl z hvězdy vyvržen již před mnoha tisíci lety. Vědci odhadují, že zářivý prach mohl vzniknout srážkami objektů v místě podobnému Kuiperovu pásu nebo kometárnímu Oortovu mračnu v naší vlastní Sluneční soustavě.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech, Spitzer Space Telescope