Laserová antibiotika: Ultrakrátké pulzy UV záření likvidují rezistentní bakterie

Pulzy ultrafialového laseru dokážou zničit choroboplodné zárodky, a přitom neublíží lidským buňkám. Mohly by nahradit některá antibiotika

01.12.2021 - Stanislav Mihulka

Doba tradičních antibiotik se dost možná chýlí ke konci. Vědci a lékaři intenzivně hledají náhradní řešení, která by nám poskytla ochranu zejména před stále častějšími rezistentními bakteriemi. Jak ukazují studie z Washingtonské univerzity v St. Louis, náhradou za dosluhující antibiotika nemusí být jen směs nových chemických léčiv. Vědci navrhují používat ultrakrátké pulzy ultrafialového laseru.

Experimenty amerických vědců potvrzují, že laserové pulzy ultrafialového záření mohou zlikvidovat běžné bakterie a viry, stejně jako rezistentní bakterie a bakteriální spory, které jsou velice odolné, a bývá těžké je zničit. Badatelé s pomocí pulzů UV laseru zničili více než 99,9 procent nechvalně proslulých „masožroutských“ zlatých stafylokoků MRSA a rovněž velmi nebezpečných bakterií E. coli ESBL. V obou případě jde o vysoce rezistentní bakterie. Se stejným úspěchem touto metodou zlikvidovali i spory potravinového patogenu Bacillus cereus.

TIP: Nové antibiotikum zničí rezistentní bakterii jako otrávená šipka

Použití pulzů má značnou výhodou v tom, že jsou neškodné pro lidské buňky. Aby ultrafialový laser ohrozil pacienty, muselo by jít o pulzy, jejichž výkon by byl o několik řádů vyšší. Díky tomu by se taková „laserová antibiotika“ mohla stát slibnou alternativou chemických preparátů, ozařování či ohřívání pro dezinfekci. Pulzy UV laseru by mohly dezinfikovat místo poranění nebo třeba kapaliny během dialýzy.