Nové antibiotikum zničí rezistentní bakterii jako otrávená šipka

07.06.2020 - Stanislav Mihulka

Nově vyvinutá látka je účinná proti bakteriím, vzdoruje rezistenci a neškodí lidským buňkám

<p>Poradí si s rezistencemi „otrávené šipky“?</p>

Poradí si s rezistencemi „otrávené šipky“?

Rezistentní bakterie jsou stále palčivějším problémem dnešní medicíny. Vědci a lékaři intenzivně pracují na tom, aby proti těmto nezdolným mikrobům nalezli použitelné zbraně. Tým americké Princeton University vyvinul pozoruhodnou látku, označovanou jako Irresistin-16, která na molekulární úrovni funguje jako otrávená šipka.

Tato látka projde buněčnou stěnou bakterie jako vystřelená šipka. Když zasáhne cíl, účinkuje jako jed, který ničí molekuly folátu, čili kyseliny listové, nezbytného pro syntézu nukleových kyselin. Tím zničí bakterii zevnitř, přičemž je imunní vůči stávajícím mechanismům bakteriální rezistence.

Podle vedoucího výzkumu Zemera Gitaie jde o první antibiotikum, které účinkuje jak proti Gram-pozitivním, tak i proti Gram-negativním bakteriím, tedy oběma základním typům bakterií, které se rozlišují podle jejich buněčné stěny, takzvaným Gramovým barvením.

TIP: Rozděl a panuj: Nejlepší je nechat bakterie bojovat proti sobě navzájem

Látka jako je jako Irresistin-16 představuje svatý grál výzkumu antibiotik – tedy antibiotikum, které je zároveň účinné proti infekci, imunní vůči rezistenci a především bezpečné pro pacienty. Vědci tuto látku vyzkoušeli v testech na vznik rezistence, během nichž této látce opakovaně vystavovali velké množství generací bakterií. Zatímco vůči zároveň testovaným klasickým antibiotikům si bakterie velmi rychle vytvořily rezistenci, s Irresistinem-16 si nedokázaly poradit. Díky tomu látka rovněž získala své jméno.