Láska k robotům: Jak chutná škola hrou zapálených učitelů těsně před vyhořením

26.12.2019 - redakce pořadů Víkend a Nikol Patíková

Robotika, kybernetika, 3D tisk. Obory, jež určí naši budoucnost. Jak vypadá výuka na českých základních a středních školách? Žádná velká sláva to není, ale i u nás učí lidé, které výzvy moderní doby nenechávají chladnými

<p>K Robotickému dni patří nejrůznější soutěže. Jednu z disciplín tvoří „uklízení“ plechovek rajčatového protlaku.</p>

K Robotickému dni patří nejrůznější soutěže. Jednu z disciplín tvoří „uklízení“ plechovek rajčatového protlaku.


Reklama

I po skončení vyučování zůstávají děti v lavicích a věnují se svému projektu – ať už stavějí roboty, tisknou součástky na 3D tiskárně nebo modelují ve třech dimenzích. Radost z tvorby mají na svědomí učitelé Tomáš Feltl, Jan Preclík a Hana Šandová, nadšenci z ironicky pojmenované skupiny Zapálení učitelé těsně před vyhořením. Kantoři z různých koutů republiky, kteří rádi využívají digitální technologie ve výuce napříč nejrůznějšími předměty, si zakládají na zábavném přístupu k výkladu. Spojuje je také internetový časopis e-Mole. Jakákoliv věda může být zajímavá a tito učitelé to názorně předvádějí.

„Spíš si hrajeme, nebereme to moc vážně,“ vysvětluje Jan Preclík z Jiráskova gymnázia v Náchodě. „Chceme učit tak, aby to bavilo nejen děti, ale i nás,“ doplňuje ho Hana Šandová z pražského Gymnázia Jana Keplera. „Já se snažím, aby děti viděly, že je svět kolem nás nesmírně zajímavý,“ uzavírá Tomáš Feltl z Gymnázia Polička.

Škola hrou

Zdá se to jako pedagogický sen v praxi, ale Zapálení učitelé v podstatě neobjevili nic nového. Heslo „škola hrou“ prosazoval už v 17. století Jan Amos Komenský. Podobné je to i dnes, jen v 21. století si studenti montují ze součástek robota a sami ho učí dělat to, co zrovna chtějí.

„Mě hodně baví stavět z Lega a taky pracovat s počítačem, učím se programovat,“ popisuje studentka Jiráskova gymnázia Eva Hrnčířová. „Já ráda skládám Lego podle návodu,“ dodává spolužačka Bára Ryšavá. Kluky z poličského gymnázia zas zajímá programovací prostředí, 3D tiskárny a volnost v tom, že mohou sami rozhodnout, čím se budou zabývat. Další ze studentů vidí budoucnost v chytrých domácnostech, kdy si díky těmto školním projektům nebude muset technologie draze kupovat, ale sestaví si je z levnějších dílů.

Technologie je všude 

Dnes se bez technologií téměř neobejdeme. Nejde ovšem jen o chytré telefony, ale také o domácí spotřebiče, domy a téměř veškerý průmysl, který na znalostech moderních technologií stojí. „Při dnešním velice rychlém vývoji techniky vlastně vůbec nevíme, co naše žáky v budoucnu čeká. Prostřednictvím robotiky se je snažíme naučit základní dovednosti algoritmizací, schopnost řešit problémy a samostatně uvažovat,“ líčí Jan Preclík.

TIP: Montessori v Česku: Hrát si jako ve škole

Řešení problémů, práci ve skupině a mnoho dalšího pak děti testují na nejrůznějších akcích a soutěžích, kterých se v poslední době koná spousta. Na Robotickém dni, největší soutěži amatérských robotů v České republice, posbírali studenti náchodského gymnázia skoro všechny ceny, a to v konkurenci víc než dvou set robotů z devíti zemí světa. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Kyjonožec Eurypterus dosahoval délky 1,3 metru. Největší druhy ale dorůstaly až tří metrů.

Věda
Zajímavosti

O zdroji potravy se netopýři nechají poučit nejen od svých nejbližších příbuzných, ale také od příslušníků jiného druhu.

Příroda

Proudy plynu ve spirální galaxii NGC 4321.

Vesmír
Historie

Locusta (vlevo) prý zabila stovky Římanů. Lucrezia Borgia zase patřila k velmi vzdělaným ženám.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907