Robotika, kybernetika, 3D tisk. Obory, jež určí naši budoucnost. Jak vypadá výuka na českých základních a středních školách? Žádná velká sláva to není, ale i u nás učí lidé, které výzvy moderní doby nenechávají chladnými
I po skončení vyučování zůstávají děti v lavicích a věnují se svému projektu – ať už stavějí roboty, tisknou součástky na 3D tiskárně nebo modelují ve třech dimenzích. Radost z tvorby mají na svědomí učitelé Tomáš Feltl, Jan Preclík a Hana Šandová, nadšenci z ironicky pojmenované skupiny Zapálení učitelé těsně před vyhořením. Kantoři z různých koutů republiky, kteří rádi využívají digitální technologie ve výuce napříč nejrůznějšími předměty, si zakládají na zábavném přístupu k výkladu. Spojuje je také internetový časopis e-Mole. Jakákoliv věda může být zajímavá a tito učitelé to názorně předvádějí.
„Spíš si hrajeme, nebereme to moc vážně,“ vysvětluje Jan Preclík z Jiráskova gymnázia v Náchodě. „Chceme učit tak, aby to bavilo nejen děti, ale i nás,“ doplňuje ho Hana Šandová z pražského Gymnázia Jana Keplera. „Já se snažím, aby děti viděly, že je svět kolem nás nesmírně zajímavý,“ uzavírá Tomáš Feltl z Gymnázia Polička.
Zdá se to jako pedagogický sen v praxi, ale Zapálení učitelé v podstatě neobjevili nic nového. Heslo „škola hrou“ prosazoval už v 17. století Jan Amos Komenský. Podobné je to i dnes, jen v 21. století si studenti montují ze součástek robota a sami ho učí dělat to, co zrovna chtějí.
„Mě hodně baví stavět z Lega a taky pracovat s počítačem, učím se programovat,“ popisuje studentka Jiráskova gymnázia Eva Hrnčířová. „Já ráda skládám Lego podle návodu,“ dodává spolužačka Bára Ryšavá. Kluky z poličského gymnázia zas zajímá programovací prostředí, 3D tiskárny a volnost v tom, že mohou sami rozhodnout, čím se budou zabývat. Další ze studentů vidí budoucnost v chytrých domácnostech, kdy si díky těmto školním projektům nebude muset technologie draze kupovat, ale sestaví si je z levnějších dílů.
Dnes se bez technologií téměř neobejdeme. Nejde ovšem jen o chytré telefony, ale také o domácí spotřebiče, domy a téměř veškerý průmysl, který na znalostech moderních technologií stojí. „Při dnešním velice rychlém vývoji techniky vlastně vůbec nevíme, co naše žáky v budoucnu čeká. Prostřednictvím robotiky se je snažíme naučit základní dovednosti algoritmizací, schopnost řešit problémy a samostatně uvažovat,“ líčí Jan Preclík.
TIP: Montessori v Česku: Hrát si jako ve škole
Řešení problémů, práci ve skupině a mnoho dalšího pak děti testují na nejrůznějších akcích a soutěžích, kterých se v poslední době koná spousta. Na Robotickém dni, největší soutěži amatérských robotů v České republice, posbírali studenti náchodského gymnázia skoro všechny ceny, a to v konkurenci víc než dvou set robotů z devíti zemí světa.
HistorieFrancouzští rezervisté v Paříži během 1. světové války. Město na Seinou bylo první evropskou metropolí, která naplno zažívala hrůzu z náletů. (foto: Picryl, Library of Congress, CC0)
ZajímavostiO nekontrolované „oslavné“ výstřely není nouze především při nejrůznějších příležitostech na Blízkém východě. (foto: Profimedia)
VesmírKráter v arizonské poušti, dnes označovaný jako Barringerův, je první strukturou vědecky identifikovanou coby důsledek dopadu kosmického tělesa. (foto: Flickr, Arizona's Earth Science Photo Gallery, Dale Nations, CC BY-NC 2.0)
VesmírAriane 5 vynášející Vesmírný teleskop Jamese Webba, prosinec 2021. (foto: ESA/CNES/Arianespace, CC BY 4.0)