Látka z keře dávivce černého přemůže zlovolný protein „neléčitelných“ nádorů

Vědci z Purdueovy univerzity a z kalifornského výzkumného ústavu Scripps Research Institute dokázali identifikovat přírodní sloučeninu, která by mohla pomoci v boji proti rakovině. Sloučenina je první, která inhibuje rakovinový protein, který byl dříve považován za „neléčitelný“

27.04.2021 - Stanislav Mihulka

Nejrůznější druhy rakoviny jsou notoricky známé svou schopností rychlého bujení a metastázování do dalších částí těla. Za tuto schopnost „vděčíme“ účinkům proteinu BRAT1, který se podílí na opravách DNA v buňce. Za normálních okolností je to samozřejmě užitečné, ale v případě zhoubného bujení jde o velký problém. Až doposud byl BRAT1 považovaný za „neléčitelný“ a nebylo ho možné zasáhnout léčivem. To teď už ale naštěstí neplatí.

Dávivec proti rakovině

Chemik Mingji Dai z americké Purdueovy univerzity a jeho spolupracovníci nedávno zjistili, že jedna z obsahových látek dávivce černého, konkrétně diterpen kurkuson D, dokáže aktivitu proteinu BRAT1 potlačit. Je to vůbec první známý inhibitor tohoto nebezpečného proteinu. Použití této látky zabíjí nádorové buňky a brání jejich šíření v těle. Tento objev by se mohl příznivě projevit v léčbě mnoha nádorů, včetně řady těch, u kterých jsou prognózy nepříznivé. Látka dávivce je navíc velmi účinná i v kombinaci s již schválenými léky.

TIP: Nově objevená látka z vrb pomůže v léčbě rezistentních nádorů

Kurkuson D a další podobné látky mají velmi zajímavou strukturu a mohly by být velmi užitečné. Bohužel rostliny dávivce vytvářejí jen velice malé množství těchto látek. Nejvíce jich je v kořenech, a i tam jde jen o 0,002 % obsahu v sušině, což prakticky vylučuje jejich širší využití. Daiův tým ale vyvinul ekonomicky schůdnou cestu výroby syntetické verze této látky, což otevírá cestu k jejich dalšímu uplatnění v medicíně.

Podle vědců jsou první výsledky slibné, zároveň ale upozorňují, že k léčbě samotné je ještě dlouhá cesta. Mimo jiné je třeba ověřit, zda látka dávivce není pro lidský organismus toxická, vzhledem k jejímu historickému využívání v lidové medicíně to ale nepředpokládají.

Dávivec v lidovém lékařství

Dávivec černý (Jatropha curcas) z čeledi pryšcovitých je tropický a subtropický keř původem z amerických kontinentů. Jak jeho jméno naznačuje, už dávno našel uplatnění v lidovém lékařství a je plný zajímavých obsahových látek. Vylisovaný olej z této rostliny se využíval jako projímadlo v lidovém lékařství, části čerstvé kůry zase nacházely uplatnění při hojení ran, léčbě malomocenství, ekzémů a vředů. Biotechnologové s ním také počítají jako se slibnou energetickou plodinou pro výrobu bionafty.