Nově objevená látka z vrb pomůže v léčbě rezistentních nádorů

Miyabeacin z „příbuzenstva“ kyseliny salicylové si poradí s buňkami řady nádorů, včetně obávaných nádorů u malých dětí

21.04.2020 - Stanislav Mihulka

Svět přírody opět a opět dokazuje, že je bohatým zdrojem látek, které jsou nesmírně zajímavé pro výzkum a vývoj nových léků. Přitom nemusí jít o doposud neznámé druhy z nitra tropického lesa nebo z hlubin oceánu. Doposud neznámé látky cenné pro medicínu se mohou nacházet i v běžně pěstovaných rostlinách.

Britští odborníci nedávno objevili novou chemickou látku, nazvanou miyabeacin, u vrby Miyabeovy (Salix miyabeana) a vrby drsnovětvé (Salix dasyclados). Jde o látku ze skupiny salicinoidů, které jsou odvozené od kyseliny salicylové, jejíž jméno rovněž odkazuje na vrby. Objevitelé na základě chemické struktury miyabeacinu odhadují, že by měl mít velmi slušné protizánětlivé a protisrážlivé účinky, podobně jako chemicky příbuzný aspirin.

TIP: Mocná síla? Vitamín C pomáhá bojovat proti rakovinám krve

Ze všeho nejvíce ale vědce zaujaly výrazné protinádorové účinky miyabeacinu. Nová látky dokázala v laboratorních experimentech zatočit s celou řadou buněk nádorů prsu, krku nebo vaječníků, včetně buněčných linií, které jsou rezistentní vůči používané léčbě. Obzvláště cenný byl úspěch miyabeacinu proti buňkám neuroblastomu, obávanému nádoru malých dětí. Jak se zdá, vrby jsou pro medicínu opravdovým pokladem.

Tatiana Ivanova / Wikimedia Commons