Léčba rakoviny: Unikátní nanočástice zničí buňky nádoru po ozáření světlem

14.07.2020 - Stanislav Mihulka

Speciální nanočástice představují smrtící zbraň proti rakovině, kterou je možné odjistit světlem o určité vlnové délce

Krátké řetězce RNA, obsahující jen asi dva tucty písmen genetické abecedy. Označují se jako microRNA (miRNA) a ve skutečnosti jsou velmi účinnými regulátory mnoha různých procesů v buňce. Použitím určitých miRNA lze například buňku rychle a spolehlivě zabít. To by mohli velmi dobře využít lékaři v léčbě nejrůznějších nádorových onemocnění. Problém je ale v tom, že tyto zabijácké molekuly RNA zničí každou lidskou buňku, takže je nutné s nimi zacházet velmi opatrně a dopravit je přesně k nádoru.

Daniel Hayes z americké Pennsylvania State University a jeho spolupracovníci proto vyvinuli speciální nanočástice, na které je možné navázat „vražedné“ molekuly miRNA. Tyto nanočástice je možné dopravit k léčenému nádoru a tam je pak ve vhodný okamžik aktivovat pomocí ozáření světlem o určité vlnové délce. Takovým postupem je možné do značné míry omezit nežádoucí vedlejší účinky léčby.

TIP: Efektivnější léčba rakoviny: Speciální nanočástice zesilují účinek ozařování

Hayesův tým své nanočástice vyzkoušel při léčbě rakoviny kůže u 20 pokusných myší. Po aplikaci nanočástic přímo do nádoru a jejich ozáření světlem došlo u myší k prakticky kompletnímu vymizení nádoru do 24 až 48 hodin. Zároveň se ukázalo, že po léčbě u pokusných myší se rakovina kůže nevrací zpět. Vědci jsou přesvědčeni, že léčbu těmito nanočásticemi bude možné s úspěchem využít u dalších nádorů, které je možní ozářit světlem pomocí optického kabelu. V úvahu připadají například nádory ústní dutiny nebo trávicí soustavy.