Lidé a neandertálci jsou si geneticky bližší než hnědí a lední medvědi

12.06.2020 - Stanislav Mihulka

Geny nelžou. Lidé, neandertálci a Denisované si byli až překvapivě geneticky blízcí. Mohli se křížit se vší parádou

<p>Neandertálec v muzeu</p>

Neandertálec v muzeu

Není to tak dávno, co na Zemi žily nejméně tři druhy lidí. Homo sapiens, tedy naši předci, naši nejbližší příbuzní neandertálci, a pak ještě stále velmi záhadní Denisované. Greger Larson z britské Oxford University, který je šéfem výzkumné sítě PalaeoBARN, nedávno vedl genetický výzkum, který se zaměřil na genetické rozdíly mezi těmito třemi druhy velkých primátů.

Když analyzovali dostupné genetické sekvence, a také sekvence dalších druhů živočichů v podobné situaci, dospěli k pozoruhodnému závěru. Lidé, neandertálci a Denisované si byli až překvapivě geneticky blízcí. Byli si bližší, než například polární medvědi a medvědi hnědí, nebo vlci a kojoti.

TIP: Mamuti a neandertálci toho měli společného víc, než se na první pohled zdá

To má své důsledky. Polární medvědi se s medvědy hnědými velmi snadno kříží a mají spolu plodné potomky. A vlci se zase snadno a plodně kříží s kojoty i se psy. Takže můžeme docela dobře předpokládat, že se lidé s neandertálci a Denisovany křížili ještě snadněji a ještě plodněji. Vše nasvědčuje tomu, že neandertálské geny a geny Denisovanů i dalších záhadných příbuzných nejsou v našem genomu náhodou.