Lunární orbiter LRO pozoroval molekuly vody hopsající po povrchu Měsíce

Měsíc je do značné míry pustý a také suchý. Není ale až tak suchý, jak jsme si donedávna mysleli.

13.03.2019 - Stanislav Mihulka

V měsíčních kráterech, do nichž nikdy nesvítí Slunce, se nachází vodní led. A nedávno se také ukázalo, že molekuly vody jsou v hornině na povrchu Měsíce, v takzvaném regolitu.

Americký orbiter Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), který obíhá kolem naší oběžnice a studuje její povrch, zkoumá i vodu v regolitu, pomocí zařízení Lyman Alpha Mapping Project (LAMP). Amanda Hendrix z amerického institutu Planetary Science Institute se svými kolegy nedávno zjistila, že molekuly vody „hopsají“ po povrchu Měsíce.

Pro vědce to bylo překvapení. Zdá se, že když se půda na Luně během dne ohřeje, tak je tam kolem měsíčního poledne natolik teplo, že se molekuly vody uvolní z regolitu a pohybují se směrem k chladnějším místům na povrchu. Z výzkumu vyplývá, že se na tvorbě molekul vody na povrchu Měsíce zřejmě podílí sluneční vítr.

TIP: Nové zprávy o vodě na Měsíci přinášejí důvody k optimismu

Závěry tohoto výzkumu budou užitečné pro budoucí astronauty a kolonisty, kteří na Měsíc snad v budoucnu vyrazí. Pokud se lidem podaří získávat na Měsíci místní vodu, ušetřilo by to hodně peněz a námahy. Z vody je možné vyrábět palivo anebo ji lze použít jako štít proti kosmickému záření či jako tepelný štít.

NASA / JPL - Caltech