Lze získat z citronu více šťávy, když ho před rozkrojením poválíte?

27.09.2022 - Barbora Jelínková

Pokud chcete z citrusů dostat maximum šťávy, před vymačkáním je poválejte po tvrdé desce, nebo je alespoň lehce pomačkejte, radí leckterá kuchařka. Zda tento fígl opravdu funguje, se rozhodl ověřit barista Jeffrey Morgenthaler

Jeden z oblíbených fíglů šéfkuchařů, s nímž se lze často setkat v nejrůznějších receptech, se týká citronové šťávy. Obvykle se můžete dočíst, že pokud kyselý plod před rozkrojením několikrát poválíte po stole, naruší se tím buněčné membrány a citron pak vydá víc tekutiny.

Americký barista Jeffrey Morgenthaler se rozhodl hypotézu experimentálně ověřit, zakoupil proto šedesát citronů a rozdělil je do čtyř skupin o stejné hmotnosti: Polovinu umístil do lednice, druhou nechal v pokojové teplotě a půlku z každé skupiny před rozkrojením podle zmíněné rady poválel na kuchyňské lince.

TIP: Šampaňské života: Jak připravit zdravou kombuchu?

V obou případech pak získal víc šťávy z plodů, s nimiž před krájením nijak nemanipuloval, přičemž úplné maximum poskytly citrony ponechané v lednici. Chcete-li tedy propříště „vyždímat“ z citrusů co nejvíc, přinejmenším podle popsaného pokusu nemá smysl trik z kuchařek aplikovat.