Mají to za sebou: Na Havaji právě skončila roční simulace mise na Marsu

30.08.2016 - Stanislav Mihulka

Šestičlenná posádka dobrovolníků si vyzkoušela simulovaný pobyt na Marsu. Zvládli to dobře, nejhorší prý byla nuda

Dne 28. srpna 2016 na svazích havajské hory Mauna Loa odstartovala simulace mise na Marsu HI-SEAS IV. Lokalita, kde se tato simulace odehrála, byla vybrána tak, aby se co nejvíce podobala povrchu rudé planety. Jde o pusté místo, jehož půda se skutečně blíží tomu, co známe z Marsu.

Šest astronautů v kupoli

Simulované mise organizované NASA se zúčastnili francouzský astrobiolog, německý fyzik a celkem čtyři Američané: pilot, architekt, odborník na půdu a lékař, který zároveň zastával pozici novináře. Tito dobrovolníci spolu strávili pozemský rok v těsné blízkosti, prakticky bez soukromí a s omezenými zdroji.

Celou dobu obývali základnu ve tvaru kupole o průměru 11 metrů a výšce 6 metrů. Kdykoliv ji chtěli opustit, tak si museli vzít skafandr. Nemohli se dostat k čerstvému vzduchu ani potravinám.

TIP: Cvičiště pro kolonisty: V Mohavské poušti se objeví 3D tištěné kolonie pro Mars

Nejhorší ze všeho prý byla nuda. Celkově ale byla simulace HI-SEAS IV extrémně úspěšná a poskytla NASA velice cenné poznatky pro přípravu budoucích pilotovaných misí na Mars.

IFL Science / University of Hawaii