Marsovský rover Perseverance objevil v Austrálii známky dávného života

05.05.2020 - Martin Reichman

Přestože nový rover NASA zamíří do vesmíru až během prázdnin, již nyní si připisuje důležité objevy. V rámci příprav na marsovskou misi jej vědci vysadili v australské poušti

<p>Start roveru <strong>Perseverance</strong> NASA předběžně plánuje na červenec nebo srpen letošního roku. Přistát na povrchu Marsu by měl někdy v únoru roku následujícího.</p>

Start roveru Perseverance NASA předběžně plánuje na červenec nebo srpen letošního roku. Přistát na povrchu Marsu by měl někdy v únoru roku následujícího.

Perseverance je šestikolový automatický vědecký rover o hmotnosti 1 043 kilogramů, který má již během letošního léta (datum startu je prozatím stanoveno mezi 17. červencem a 5. srpnem) zamířit na Mars. Cílem jeho mise, jejíž řízení bylo svěřeno Laboratoři tryskového pohonu (JPL) NASA, je především hledání známek možného minulého, nikoli současného života na rudé planetě.

Trénink v australské poušti

V rámci příprav na marsovskou misi jej vědci vysadili v australském Flinders Ranges – největším pohoří jižní Austrálie s rozsáhlou pouštní oblastí. A rover Perseverance se patřičně činil – podařilo se mu objevit dávné fosilie a také známky mikrobiálního života z časů před stovkami milionů let.

„Podařilo se nám objevit známky starodávného mikrobiálního života z období kambria – což je okamžik, kdy se na Zemi objevily všechny hlavní živočišné kmeny,“ okomentovala úspěch roveru astrobioložka z University of New South Wales Bonnie Teeceová.

TIP: Našly sondy Viking před 40 lety život na Marsu? Podle některých vědců ano

Podle Teeceové je oblast Flinders Ranges ideálním prostředím pro testování roveru. Podobně jako na Marsu zde převládá suchý a prašný terén a na dávné fosilie zde působí podobně degradativní prostředí. Doufejme tedy, že si Perseverance povede stejně úspěšně i na povrchu rudé planety.

Nový rover by měl přinést odpovědi na otázky týkající se klimatu a geologie planety. Perseverance má také shromažďovat vzorky marsovských hornin a prachu, které by někdy v budoucnu měly být přepraveny na Zemi. Cílem expedice je rovněž připravit cestu pro výpravu lidských průzkumníků na Mars.

Astrobiology