Masakr doby bronzové: Dávní vetřelci vyhladili všechny muže ve Španělsku

Geny prozrazují, že invaze lidí jámové kultury převálcovala původní obyvatele na území Španělska

01.10.2018 - Stanislav Mihulka

Evropa se zrodila ve víru válek a invazí, během kterých dorazili nájezdníci a zdecimovali původní obyvatelstvo. Genetici dnes mohou tyto události rekonstruovat na základě analýz DNA dnešních a dávno zemřelých obyvatel Evropy i okolního světa.

Podle nové vědecké studie se asi před 4 500 lety do západní Evropy rozšířili lidé jámové kultury. Přišli z východoevropských stepí a byli to zřejmě nositelé původního protoindoevropského jazyka, který se zřejmě zrodil právě v jámové kultuře.

TIP: Jak najít neandertálce bez fosilií? Co třeba z DNA v blátě?

Geny ukazují, že na území dnešního Španělska byl příchod lidí jámové kultury dost dramatický. Místní muži najednou kompletně „zmizeli“ z evropské DNA, kterou genetici zkoumají ve fosilních nálezech. Podle všeho byli zabiti nebo možná i v menší míře zotročeni. A lidé jámové kultury, kteří zřejmě přišli jenom s minimální počtem žen, si prostě vzali místní ženy. Lidé jámové kultury se nakonec rozšířili po celé Evropě a jejich geny se dodnes podílejí na většině genetického materiálu dnešních Evropanů. Jsou to tedy naši předci.

Natalia Shishlina