Jak najít neandertálce bez fosilií? Co třeba z DNA v blátě?

28.04.2017 - Stanislav Mihulka

Když nejsou k dispozici kosti, musejí stačit sedimenty s DNA

DNA nemusí být v jenom v kostech nebo zubech

Získat DNA z vlasu nebo z krvavé skvrny oběti zločinu je dnes zcela běžný kriminalistiký úkon. Vytáhnout DNA z fosilního zubu nebo kosti je těžší, už i to ale vědci zvládli. Teď ale vědci předvedli opravdu husarský kousek. Podařilo se jim získat DNA z bláta na fosilních nalezištích.

Prozkoumali za tím účelem celkem 85 vzorků sedimentu ze sedmi lokalit, osídlených dávnými lidmi. Stáří sedoimentů bylo různé, od 14 tisíc do 550 tisíc let.

TIP: Důkazy z jeskyní mluví jasně: Neandertálci byli kanibalové

Většinou šlo o DNA mikroorganismů žijících v půdě anebo živočichů, kteří se stali obětí obyvatel jeskyní. Na čtyřech lokalitám se ale vědcům podařilo potvrdit, že mají v ruce mitochondriální DNA dávných neandertálců. Na jedné z těchto lokalit dokonce dodnes nebyly objeveny fosilní pozůstatky z lidské linie a odborníci usuzovali na přítomnost dávných lidí jen podle nepřímých nálezů.

• Zdroj fotografií: El Sidrón research team