Masožravá rosnatka okrouhlolistá: Lepkavé slunce močálů známe i z Česka

25.07.2017 - Štěpánka Ulrichová

Rosnatka okrouhlolistá je charakteristická jasně červenou barvou, na niž v kombinaci s lepkavou nasládlou látkou vábí drobný hmyz, který jí slouží za potravu. K vidění je i v Česku

Rosnatka okrouhlolistá (Drosera rotundifolia) je jednou z druhově nejpočetnějších masožravých rostlin, jichž je více než 170 druhů. Jednotlivé druhy rosnatek se nejčastěji vyskytují v rašeliništi, mokřinách a močálech a mohou se značně lišit jak velikostí, tak tvarem. Mnoho druhů rosnatek je autogamních, takže u jejich květů dochází při uzavření k samoopylení. Jiné druhy se rozmnožují vegetativně pomocí odnoží. Kořenový systém většiny z nich je velmi málo vyvinut a obyčejně slouží pouze k příjmu vody a k ukotvení rostliny v půdě. Pro některé jihoafrické druhy jsou však nejen zásobárnou vody, ale i živin.

TIP: Sekvoje a sekvojovce aneb Mrakodrapy mezi rostlinami

Masožravý způsob obživy si rostlina vyvinula v důsledku nedostatku živin v kyselých biotopech. K rozpuštění polapeného hmyzu přilepeného k chloupkům na listech používá enzymy a z rozložených hmyzích těl získává dusičnany a jiné potřebné látky.

Kvete v pozdním létě bíle a někdy růžově. Květy se podobně jako téměř u všech ostatních masožravých rostlin nacházejí poměrně vysoko nad listy, čímž je zajištěno, že případný opylovač nebude lepkavými plochami chycen. Semínka jsou černá, 1–1,5 mm velká. Květy se otevírají v závislosti na osvětlení a celé květenství se natáčí se v závislosti na poloze slunce na obloze. Rosnatky jsou víceleté a mohou se dožívat i více než 50 let.

V Česku se vyskytují v Krušných horách, na Šumavě, v Jeseníkách, v Orlických horách, v Krkonoších, u Veselí nad Lužnicí a rovněž v Českém lese. Až budete procházet močály, dejte pozor, ať ji nezašlápnete.

Příroda 7-8/2011