Máte problém s podpažím? Možná by pomohla transplantace bakterií

20.02.2017 - Stanislav Mihulka

Nepříjemný zápach mohou spravit bakterie od méně zapáchajícího dárce

Deodorant -<p>Proti nevhodným bakteriím v podpaží nepomůže žádný deodorant</p>
Deodorant -

Proti nevhodným bakteriím v podpaží nepomůže žádný deodorant

Zapáchá vám podpaží? Viníkem jsou bakterie, které tam žijí. Bakteriální společenstva, takzvaný mikrobiom podpaží se přitom u jednotlivých lidí liší.

Někteří lidé mají doopravdy smůlu a jejich bakterie v podpaží jim dovedou zařídit takový zápach, že ho neodstraní sebeusilovnější hygienou ani žádný deodorantem.

Vědci navrhují, že by takový problém bylo možné řešit transplantacemi bakterií. Pokud se najde dárce s méně zapáchajícím podpažím, tak by přenesení jeho bakterií mohlo vyřešit problém s pachem nejméně na měsíce, možná i déle.

TIP: Každého z nás obklopuje oblak bakterií, který je jako otisky prstů

Badatelé si takové řešení vyzkoušeli u identických dvojčat, z nichž jednomu nepříjemně zapáchalo podpaží. Když tomuto dvojčeti do podpaží přenesli bakterie šťastnějšího sourozence, tak problém rázem zmizel. Metoda pak obstála i v následujícím experimentu se 17 páry blízce příbuzných osob, z nich vždy jedna trpěla zápachem podpaží.