Metuzalém: Objevili vědci nejstarší hvězdu ve vesmíru?

Internet obletují zprávy, že australští vědci objevili nejstarší hvězdu ve vesmíru. Měla by být jen o něco mladší než vesmír samotný. Jenže určování stáří hvězd není tak jednoduché

11.02.2021 - Petr Broža

Jednu z nejstarších hvězd objevili australští astronomové. Hvězda SMSS J031300.36‑‑670839.3 je od Země je vzdálena šest tisíc světelných let a vznikla před 13,6 miliardami let. Nacházet staré hvězdy je pro nás důležité, protože nám napovídají leccos o vzniku samotného vesmíru.

Není to ale jediná takto stará hvězda, kterou astronomové nalezli. Další může být například HD 140283 vzdálená jen 186 světelných let nebo HE 1523-0901, červený obr v souhvězdí Vah vzdálený 7 500 světelných let. Obě jsou také staré přes 13 miliard let. Takto letitým hvězdám se přezdívá metuzalém.

Jenže určení stáří hvězd doprovází určitá chyba, která bývá plus minus miliarda let. Je tedy nově objevený metuzalém nejstarší? Může a nemusí. Podle prvních měření měla být výše uvedená hvězda HD 140283 stará dokonce 16 miliard let, což je poměrně velký rozpor se známým stářím vesmíru, které činí jen 13,8 miliardy let. Nyní je její stáří upřesněno 14,4 ± 0,8 miliardy let. Určit tedy, jaká hvězda je nejstarší, není snadné a vzhledem k chybě měření v podstatě nemožné.

Jak se určuje stáří hvězd?

Zejména podle zastoupení těžkých prvků (zejména železa) v jejich nitru, což se dá zjistit pomocí spektrální analýzy přicházejícího světla. Čím méně těžkých prvků hvězda má, tím je zpravidla starší; u nejstarších hvězd převažuje vodík a helium.

TIP: Co znamená, že se hvězda nachází na hlavní posloupnosti?

Tím, jak probíhají termonukleární reakce, vznikají v nitru hvězdy postupně těžší prvky, které jsou po „smrti“ hvězdy uvolněny do okolí. Další generace hvězd už je pak na těžší prvky bohatší hned po svém zrození, a tak to jde neustále dál.

Čerstvě objevená hvězda by podle prvních teorií měla být z druhé generace hvězd, v jejím nitru se tedy již nacházejí prvky pocházející z předchozího výbuchu hvězdy první generace.