Mezi letadlem a vrtulníkem: Jak funguje konvertoplán? (3)

29.11.2019 - Miroslav Mašek

Konstruktéři z různých konců světa se už desítky let snaží spojit rychlost letounu s obratností a kolmým startem helikoptéry. Ve 21. století konečně světlo světa spatřilo několik nadějných konvertoplánů, sériové výroby se však zatím dočkal jen jediný typ

<p>Bell V-280 Valor má potenciál nahradit víceúčelové vrtulníky amerických ozbrojených sil</p><p> </p>

Bell V-280 Valor má potenciál nahradit víceúčelové vrtulníky amerických ozbrojených sil

 


Reklama

Na jaře 1983 uzavřela americká vláda předběžnou smlouvu s šesticí průmyslových gigantů (Aerospatiale, Bell, Boeing, Grumman, Lockheed a Westland), na jejímž základě začalo vznikat šest prototypů stroje označeného V-22 Osprey (orlovec). Z několika uvažovaných variant se uchytila zjednodušená verze V-22B, ale vychytávání jejích dětských nemocí zabralo celá 90. léta.

Když se v roce 2000 zdálo, že to nejhorší má Osprey za sebou, jako blesk z čistého nebe přišly dvě vůbec nejhorší nehody a s nimi smrt 23 příslušníků námořní pěchoty. Konstruktéři přepracovali bezpečnostní prvky, i tak přišlo během testů o život celkem třicet osob, což z V-22 činí nejvražednější projekt pro vlastní osádky v dějinách USA. A bez uzardění se může ucházet i o titul nejprodraženějšího projektu – vývoj oproti plánům spolykal o 30 miliard dolarů více. 

Rychlý a odolný 

Roku 2005 Pentagon uznal konvertoplán schopným služby a pomalu se rozjela sériová výroba. Námořní pěchota zařadila typ do výzbroje v roce 2007 a nahradila jím letité vrtulníky CH-46 a CH-53, letectvo přijalo V-22 o dva roky později. Přes počáteční nedůvěru vojáků začal osprey konečně prokazovat své přednosti – odolný trup a spolehlivé motory. Horizontálně natočené rotory se za 12 vteřin nakloní až o 90° dopředu a následně pracují jako u turbovrtulového letounu. Ve srovnání s vrtulníky dosahuje letoun nejen rychlosti až 565 km/h, ale i delšího doletu 1 620 km a nosnosti asi devět tun. Palubní personál válečných plavidel si zase cení skladnosti, neboť křídla lze během minuty a půl složit souběžně s trupem a rotorové listy natočit na jednu stranu.

Aby do boje nemusely „orlovce“ doprovázet bitevní vrtulníky, dočkal se V-22 vyzbrojení. Do bočních dveří či zadní rampy lze lafetovat kulomety M240 nebo M2, v blízké budoucnosti konvertoplány zřejmě obdrží i účinnější výzbroj sestávající z řízených protitankových střel AGM-114 Hellfi re a protizemních AGM-176 Griffi  n či neřízených Hydra 70. Instalaci podvěsné výzbroje pod křídla překážejí rotory, takže v úvahu připadá jen instalace na přídi.   Ostré nasazení V-22 poprvé absolvoval v barvách americké námořní pěchoty, která jej roku 2007 vyslala do Iráku a o dva roky později i do Afghánistánu. Když roku 2013 v Jižním Súdánu ozbrojenci zasáhli palbou tři stroje a zranili čtyři příslušníky osádek, ukázala se nutnost posílit pasivní ochranu. Váha dodatečného pancíře činí 360 kg. Kromě USA si unikátní stroj pořídilo Japonsko, o koupi nebo pronájmu uvažují představitelé Indie či Jižní Koreje. 

Nová generace

Zkušenosti s V-22 se společnosti Bell vyplatily, neboť je záhy uplatnila v programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) zkoumajícím nové koncepty vysokorychlostních strojů kategorie VTOL. Bellovým želízkem v ohni se stal konvertoplán V-280 Valor, jenž se poprvé vznesl v prosinci 2017, a pokud v testech uspěje, mohl by nahradit víceúčelové vrtulníky UH-60 Black Hawk.

Při tvorbě stroje nové generace se inženýři snažili vyhnout chybám nasekaným při vývoji ospreye. Valor je jednoduší i levnější a využívá prvky z existujících strojů – kupříkladu trup nezapře inspiraci tvarem blackhawku a avionika pochází z transportního C-130K. Masivní použití kompozitů snížilo hmotnost, výrazný technologický pokrok přináší upravený systém nosných ploch a pohonných jednotek. Na rozdíl od V-22 se totiž přetáčejí jen převodovky s rotory, zatímco motory zůstávají ve vodorovné pozici. To znamená vyšší spolehlivost i eliminaci rizika poškození přistávací plochy spalinami.

Úctyhodný operační dosah

Ve srovnání s UH-60 disponuje V-280 větší kapacitou – uveze čtyřčlennou osádku a 14 vojáků oproti čtyřčlenné osádce a 11 vojákům či 20 pasažérům. Největší devíza spočívá ve dvojnásobné rychlosti i doletu, neboť valor přepraví výsadek rychlostí 520 km/h na 1 500 km a vrátí se zpět (v podvěsu unese až 4 500 kg, tedy třeba houfnici M777, rychlostí 280 km/h).

TIP: Hybridní Plimp Model J bude dopravní letadlo-vrtulníko-vzducholoď

Tyto výkony by v případě zavedení do služby výrazně rozšířily možnosti velitelů při plánování aeromobilních operací – flotila V-280 kupříkladu přepraví stovky vojáků s děly z německých základen do Pobaltí, aniž by v cílové oblasti potřebovala letiště. V současnosti se valor podrobuje náročným testům, které rozhodnou o jeho dalším osudu. Prozatím se výsledky jeví velmi slibně a v dubnu 2019 jeden z prototypů dosáhl rekordní rychlosti 556 km/h. Přesvědčí-li revoluční stroj americké generály, jeho specializované verze by mohly nahradit i legendární bitevníky AH-64 Apache. 

  • Zdroj textu:

    Válka Revue

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Stoupající hladiny způsobí ve městech škody, jejichž očekávaná výše dosáhne do konce století desítek trilionů korun.

Zajímavosti
Věda
Historie

Rekonstrukce hrubého vzhledu magnetického pole Slunce. Je zřejmé, že jde o velmi komplikovaný magnet

Vesmír

Menší obrázky ukazují, jak karty vidíme my, a větší, jak je vidí včely.

Zajímavosti

Příslušníci Local Defence Volunteers - konkrétně tito muži bojovali proti Němcům už v Belgii za Velké války

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907