Mise amatérů: SpaceX úspěšně zahájila první civilní vesmírnou misi

SpaceX znovu přepisuje historii. Vůbec poprvé vyslala na zemskou orbitu ryze civilní posádku. Čtveřice astronautů-amatérů stráví ve vesmíru tři dny

16.09.2021 - Martin Reichman

Klíčová role této pozoruhodné mise patří Jaredu Isaacmanovi, podnikateli a miliardáři, který misi Inspiration4 financoval a který se zhostil i role velitele lodi. Isaacman, který o sobě prohlašuje, že se o vesmír zajímal již ve školce, v dospělosti podstoupil pilotní výcvik a účastnil se i leteckých show. V roce 2009 se mu (na druhý pokus) podařilo vytvořit rychlostní rekord při obletu kolem Země, když v Cessně dokázal obletět zeměkouli za necelých 62 hodin. Později založil firmu Draken International, která provozuje největší soukromě vlastněnou letku bývalých vojenských letounů na světě.

Druhou členkou posádky je Hayley Arceneauxová, zdravotní asistentka, která se v dětství dokázala vypořádat s rakovinou kostí a nyní pracuje v nemocnici St. Jude Children's Research Hospital. Devětadvacetiletá Hayley se díky misi zapíše do historie – je totiž nejmladší Američankou, která se do vesmíru podívala (Sally Rideová, dosavadní rekordmanka v tomto směru, svůj první let absolvovala v roce 1983 ve 32 letech) a je také prvním astronautem s protézou, protože coby desetileté dívce jí voperovali náhradu kolene a titanovou tyč do stehenní kosti.

Zmíněnou dvojici v posádce doplňují veterán US Air Force Chris Sembroski, který pracuje pro Lockheed Martin a geoložka Sian Proctorová z South Mountain Community College v Arizoně. Oba jsou (stejně jako Isaacman a Arceneauxová) velkými fanoušky kosmonautiky a vesmíru obecně. Sian se dokonce v minulosti účastnila výběrového řízení NASA na nové astronauty.

Sny se mají plnit

Přestože je Inspiration4 „turistickou“ misí, rozhodně se nejedná o miliardářský výstřelek znuděného podnikatele. Naopak – mottem mise je sousloví „Sny se mají plnit“ a celý projekt má hluboký charitativní podtext. Isaacman a spol. by rádi celou misi pojali jako kampaň, která má od dobrovolníků a fanoušků vesmíru vybrat peníze pro nemocnici St. Jude Children's Research Hospital. Ta se věnuje hlavně onkologickým pacientům. Konkrétně má jít o částku 200 milionů dolarů, přičemž sám Isaacman na konto nemocnice přispěl 100 miliony.

TIP: První civilní astronauty SpaceX poněkud zaskočila intenzita výcviku

Vedle charitativní části čeká na posádku i nezbytná porce vědy – výprava má plnit úkoly, které jsou součástí lékařských výzkumů týkajících se dopadů pobytu ve vesmíru na lidský organismus. Počítá se například s odebíráním biologických vzorků, včetně odběrů krve. Let Crew Dragonu je řízený zcela automaticky, v případě nouze ale může posádka přejít na ruční řízení.