Místo hvězd reklama: Ruský startup chce na oběžné dráze zobrazovat reklamu

30.01.2019 - Martin Reichman

Ruský startup přišel s kontroverzním plánem, který rozlítil vědce i laickou veřejnost. Firma StartRocket by ráda proměnila oběžnou dráhu v obří reklamní plochu

<p>StartRocket hodlá do výšky 400 až 500 kilometrů vynést malé satelity s jejichž pomocí bude na noční obloze zobrazovat obří reklamy.</p>

Plán firmy StartRocket spočívá ve vyslání několika miniaturních satelitů na nízkou oběžnou dráhu. Satelity by se poté seskupily do požadovaného tvaru a rozvinuly zhruba 9 metrů velkou reflexní fólii. O zbytek by se postaral sluneční svit, díky kterému by se na obloze rozzářil reklamní obrazec. Svou představu firma představila v propagačním videu, na kterém prezentuje například loga McDonald’s či KFC.

Místo hvězd reklama

Startup plánuje zahájení projektu na příští rok, v roce 2021 už by chtěl spustit kampaně. Cenu pro klienty zatím nechtějí Rusové specifikovat, věří však, že velké značky budou mít zájem.

Plán pochopitelně vzbudil vlnu nevole mezi vědci i laickou veřejností. Kritika směřuje především k faktu, že projekt nic hodnotného nepřináší. Odborníci se obávají že zářící reklama může omezovat možnosti pozorování vesmíru nebo ohrožovat leteckou dopravu. Poukazují také na skutečnost, že na nízké orbitě se vyskytuje již tak značné množství kosmického odpadu.

Nejde zdaleka o první pokus o využití oběžné dráhy jako reklamního prostoru. V loňském roce oznámil berlínský umělec Trevor Paglen svůj projekt „Orbital Reflector“. Podobný rozruch vzbudil před dvěma lety ruský projekt Maják. Ten na oběžnou dráhu zamířil loni v červenci. Kvůli technické závadě ale nedokázal dostát svému poslání a skončil tak jako vesmírný šrot na oběžné dráze Země.