Ruský satelit by mohl být brzy nejjasnější „hvězdou“ na noční obloze

02.03.2016 - Martin Reichman

Již v za několik měsíců by mohla na nočním nebi zářit nová superjasná „hvězda“. Ruští nadšenci chtějí na oběžnou dráhu vyslat zářící satelit

V závislosti na tom, kde na Zemi stojíte, je nejjasnější hvězdou noční oblohy dvojhvězda Sirius ze souhvězdí Velkého psa. Pokud ale vyjdou plány ruských nadšenců, mohlo by se to brzy změnit. Na crowdfundingovém portálu Boomstarter aktuálně probíhá sbírka, která má za cíl vybrat peníze na satelit, který by se po vynesení na oběžnou dráhu stal nejzářivější hvězdou noční oblohy.

Zářící maják na nočním nebi

Projekt, který podporuje i Roskosmos, je amatérským počinem a kromě „záření“ nemá mít žádné další vědecké využití. Satelit, pojmenovaný příznačně Maják (Маяк) je velký jen jako bochník chleba, po dosažení oběžné dráhy se ale má rozvinout do podoby tříbokého jehlanu. Povrch jehlanu má tvořit speciální 16 metrů čtverečních velká plachta vyrobená z polymeru a ke „svícení“ má využívat světlo ze Slunce. Podle předběžných informací by mohl mít Maják na nočním nebi dokonce vyšší jasnost, než má Měsíc.

Ruská Federální kosmická agentura Roskosmos již předběžně přislíbila, že by Maják mohla do vesmíru vynést již letos v červnu raketa Sojuz-2. Stále ale probíhá vývoj satelitu a není tak zdaleka jasné, zda se smělý plán uskuteční.

Naopak nedostatkem financí projekt zjevně netrpí, v současné době se prostřednictvím sbírky podařilo shromáždit již 1,8 milionu rublů, což je o 300 tisíc více, než kolik vývojáři na projekt původně vyžadovali.

boomstarter.ru