Oběžná dráha jako umělecká galerie? Berlínský umělec chce vypustit zářící satelit

28.08.2018 - Stanislav Mihulka

Nová umělecká instalace „Orbital Reflector“ se připravuje ke startu na oběžnou dráhu. Astronomové z ní příliš velkou radost nemají...

<p>Umělecké dílo „Orbital Reflector“ na oběžné dráze</p>

Umělecké dílo „Orbital Reflector“ na oběžné dráze

Berlínský umělec Trevor Paglen se chystá vystavovat na oběžné dráze. Ve spolupráci s americkým muzeem Nevada Museum of Art již deset let připravuje své umělecké dílo „Orbital Reflector“, které bude odrážet sluneční záření a bude tím pádem dobře viditelné z vesmíru.

Orbital Reflector je objekt o délce 30 metrů, který bude obíhat Zemi ve výšce zhruba 575 kilometrů. Do vesmíru ho vynese raketa Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX, někdy v listopadu letošního roku. Umělecké dílo poletí na oběžnou dráhu složené do maličkého satelitu cubesatu a na oběžné dráze se rozloží do finální podoby.

Obavy astronomů

Paglenův projekt vzbudil velkou pozornost médií. Do vesmíru letí čistě kvůli uměleckým účelům, i když zároveň demonstruje technologický pokrok, hlavně pokud jde o možnosti malých satelitů. Ne každý ale sleduje Paglenovo počínání s radostí.

TIP: Menší a levnější: Nanosatelity otevírají dveře univerzitnímu výzkumu vesmíru

Radost z umělcova počínání nemají astronomové. Obávají se, že jim orbitální umění naruší vědecká pozorování. Vzhledem k plánované oběžné dráze prý také není jasné, jestli umělecké dílo vydrží ve vesmíru pár týdnů, jak Paglen zamýšlí, anebo mnohem déle. Pro astronomy tak jde především o nový druh kosmického znečištění.

Paglenův počin ale není prvním svého druhu. Podobný rozruch vzbudil před dvěma lety ruský projekt Maják. Ten na oběžnou dráhu zamířil loni v červenci. Kvůli technické závadě ale nedokázal dostát svému poslání a skončil tak jako vesmírný šrot na oběžné dráze Země.

• Zdroj fotografií: Nevada Museum of Art / Trevor Paglen