Menší a levnější: Nanosatelity otevírají dveře univerzitnímu výzkumu vesmíru

26.12.2016 - Stanislav Mihulka

Proč posílat do vesmíru velké a drahé satelity, když jejich práci zastanou i mnohem menší zařízení?

Ex-Alta 1 CubeSat -<p>Kanadský cubesat má k dispozici miniaturizovaný magnetometr</p>
Ex-Alta 1 CubeSat -

Kanadský cubesat má k dispozici miniaturizovaný magnetometr

Lety do vesmíru už nejsou výsadou mocných státních agentur velkých zemí. Díky nanosatelitům se teď do vesmíru mohou podívat i zařízení studentských týmů.

Vědci a studenti kanadské Univerzity v Albertě sdružení v týmu AlbertaSat vytvořili unikátní cubesat Ex-Alta 1, který je vybaven rekordně miniaturním „fluxgate“ magnetometrem. S tímto moderním, malým a hlavně levným satelitem budou badatelé provádět špičkový výzkum.

Nanosatelit s magnetometrem

Pokud vše půjde plánu, tak by se miniaturní satelit Ex-Alta 1 měl dostat do vesmíru v srpnu 2017. Jeho úkolem bude studovat magnetické pole v blízkosti Země, které má velký význam v ochraně před slunečním větrem a kosmickým zářením.

TIP: SkyFire: NASA pošle k Měsíci sondu sestavenou ze 6 CubeSatů

V dnešní době je zásadní překážkou pro měření a předpovědí kosmického „počasí“ velká rozlehlost okolí Země. V blízké budoucnosti by ale do vesmíru mohly vyrazit celá hejna stovek nanosatelitů, jako je Ex-Alta 1, která by společným úsilím mohla vylepšit naše vědomosti i ochranu.

University of Alberta