Mívali jsme v minulosti dva spánky za noc? A budeme tak opět spát?

22.07.2016 - Stanislav Mihulka

Pro mnoho lidí by bylo přirozené spát dvakrát za noc, s delší přestávkou

Asi tak třetina lidí má problémy udržet se ve spánku po celou noc. Pro mnoho z nich je to velmi stresující. Zároveň se ale objevují důkazy, že v minulosti bylo normální spát během jedné noci dvakrát s delší přestávkou.

Do postele dvakrát za noc

Existenci přerušovaného spánku potvrzuje celá řada záznamů z lékařských textů, deníků nebo různých zpráv, z celé řady různých kultur – od Evropy až po kmeny původních obyvatel jižní Ameriky.

Antropologové zjistili, že v předindustriální Evropě bylo úplně normální spát dvakrát za noc. Lidé se obvykle odebrali ke spánku po setmění, po několika hodinách se vzbudili, hodinu až dvě zůstali vzhůru, a pak šli opět spát až do svítání.

TIP: Jsme přeborníky v rychlém spánku. Kam se na nás hrabou ostatní primáti

Tento styl spánku se podle vědců začal vytrácet koncem 18. století. Začaly s tím horní vrstvy v severní Evropě. Současné experimenty ale napovídají, že dva spánky jsou pro řadu lidí přirozené, a že to má původ v naší biologii. Podle některých názorů bychom se k tomu stylu spaní opět mohli postupně navracet.

IFL Science, The Conversation