Mléčná dráha v budoucnu pohltí Magellanova mračna. Už to vlastně začalo

13.01.2020 - Stanislav Mihulka

Mléčná dráha vysává Magellanova mračna. Z uloupeného materiálu vznikají nové hvězdy

<p>Mléčná dráha a Magellanova mračna</p>

Mléčná dráha a Magellanova mračna

Už nějaký čas víme, že galaxie rostou tak, že požírají své sousedy. Platí to i pro Mléčnou dráhu, která již spořádala pěknou řádku menší galaxií. A nepochybně v tom naše Galaxie bude pokračovat i v příštích miliardách let. Nejbližší kořistí Mléčné dráhy budou i slavná Magellanova mračna.

Splývání Mléčné dráhy s Magellanovými mračny už vlastně začalo. Naše domovská galaxie z nich vysává hmotu. Adrian Price-Whelan z amerického institutu Flatiron Institute’s Center for Computational Astrophysics a jeho kolegové nedávno zjistili, že v Mléčné dráze již vznikly hvězdy, které se vší pravděpodobností pocházejí ze hmoty Magellanových mračen.

Nová hvězdokupa z hmoty Mračen

V oblasti Mléčné dráhy, která se nachází v blízkosti Magellanova proudu, jimž proudí hmota Magellanových mračen do naší Galaxie, objevili hvězdokupu, která dostala označení Price-Whelan 1. Hvězdokupa má jen pár tisícovek hvězd a vznikla teprve před 117 miliony let. Její význam pro astronomy je ale velký, protože vznikla kvůli procesu pohlcování Magellanových mračen Mléčnou dráhou.

TIP: Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu

Objev výjimečné hvězdokupy Price-Whelan 1 je dalším z řady, který umožnila svým pozorováním a měřením unikátní evropská vesmírná observatoř Gaia. Její úlohou je zmapovat a proměřit celkem 1,7 miliardy hvězd Mléčné dráhy. Během těchto měření dochází k mnoha zajímavým objevům.