Moč předčasných dětí má schopnost spravovat poškozené ledviny

12.03.2016 - Stanislav Mihulka

Předčasně narozené děti mají ve své moči užitečné kmenové buňky

Jak by mohla moč předčasně narozených dětí pomoct? Je to jednoduché. Ukázalo se totiž, že moč dětí, které se narodí předčasně, obsahuje užitečné kmenové buňky.

Vědci zjistili, že moč dětí, které se narodily před termínem, je vlastně bohatým zdrojem kmenových buněk. S pomocí těchto buněk je možné spravit poškozené nebo dokonce odepsané ledviny.

Že kmenové buňky získané z lidských embryí mohou vytvořit prakticky jakýkoliv orgán se ví už dlouho. Jenže embryo bývá během takového zákroku obvykle zničeno. I když jde o nadbytečná embrya, která jsou stejně odsouzena k zániku, tento postup vzbuzuje protesty.

S močí novorozenců je to ale jiné. Proti jejímu využití k léčbě nikdo protestovat nebude. Badatelé už potvrdili, že z buněk získaných z moči dětí narozených v 31 až 36 týdnu těhotenství lze například vytvořit funkční buňky ledvin.

New Scientist, Journal of the American Society of Nephrology