Mohou ve vesmíru existovat bílé díry?

16.11.2019 - Michal Švanda

<p>Zatímco černá díra materiál z okolního vesmíru pohlcuje, bílá díra by ho naopak mohla vyvrhovat zpět.</p>

Bílé díry tvoří zcela hypotetický konstrukt objektů, které by se měly chovat jako opak černých děr. Nikdo je sice nikdy neviděl a ve prospěch jejich existence nemáme k dispozici sebemenší pozorovací náznak, velice rádi s nimi však pracují autoři vědecko-fantastických děl.

Připomeňme, že gravitace černé díry neumožňuje z jejího vlivu uniknout ani světlu, natož hmotným částicím. Černá díra je „černá“ proto, že všechno pohltí. Podle tvůrců sci-fi tato monstra často ústí do jiného vesmíru či jiné dimenze, přestože je popsaná myšlenka v rozporu se současnou fyzikou.

TIP: Monstrum z počátku vesmíru: Vědci objevili nejstarší černou díru

Bílá díra by naopak měla tvořit místo (časo)prostoru, které všechno „vydáví“, tedy ústí tunelu (možná) z nějaké černé díry. Ani tato představa nemá ovšem v současných fyzikálních teoriích oporu. Koncept bílých děr sice obecná teorie relativity nezakazuje, a jeho teoretická stránka je dokonce dobře rozpracovaná – nebere se však vážně, neboť neznáme procesy, které by mohly ke vzniku zmíněných objektů vést. Relativistické bílé díry se navíc nechovají tak, jak by autoři sci-fi „potřebovali“.