Monumentální srážeč částic LHC v evropském CERNu vyřadila obyčejná kuna

01.05.2016 - Stanislav Mihulka

Jeden drobný savec zastavil provoz nejvýznamnějšího vědeckého experimentu dnešní doby

Velký hadronový srážeč LHC je jedním z největších vědeckých experimentů v lidské historii. Stojí v kruhovém tunelu o délce 27 kilometrů, v hloubce 50 až 150 metrů pod zemí. Srážejí se v něm částice urychlené téměř na rychlost světla, a energie jejich srážek dosahuje pohádkových hodnot. Toto monumentální zařízení dokázala vyřadit jediná drobná šelma.

TIP: Velký hadronový srážeč před rokem spustili po dlouhé technické přestávce

Kuny mají sklon vyhledávat teplá a suchá místa, a také žvýkat měkké materiály, jako je elektroinstalace. Na zaparkovaných automobilech a dalších vozidlech každoročně způsobí škody za miliony. Před pár dny si kuny připsaly na své konto zatím největší úspěch - podařilo se jim vyřadit Velký hadronový srážeč.

Šelmy se sice nedostaly přímo do srážeče částic, ale jedna z nich vlezla do povrchové stanice LHC, kde zkratovala transformátor. Pro kunu to bylo osudné, a LHC museli vědci na nějaký čas vypnout. Podle odborníků dojde ke zpoždění experimentů v délce několik týdnů. Objevování fyzikálních záhad bude muset počkat.

Gizmag, CERN