Mořské želvy mají možná problém: Poslední dobou se rodí jen samice

14.08.2022 - Stanislav Mihulka

Horká léta posledních let mají za následek, že se ze snůšek mořských želv ve světě líhnou pouze samice. Podle vědců zatím není jasné, zda a jak velký je to problém…

<p><strong>Kareta obrovská</strong> <em>(Chelonia mydas)</em> je coby ohrožený druh chráněna. V dospělosti jsou jejími jedinými nepřáteli větší druhy žraloků (zejména žralok tygří) a člověk. <em>(foto: Wikimedia Commons, National Marine Sanctuaries, CC0)</em></p>

Na světě žije celkem sedm druhů mořských želv – šest druhů karet (Cheloniidae) a kožatka velká (Dermochelys coriacea). Na pohlaví jejich mláďat má zásadní vliv teplota prostředí, podobně jako u řady dalších druhů plazů. Podle amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) se z vajíček, která se vyvíjela v písku o teplotě vyšší než 31 °C líhnou prakticky jen samice. V době globálního oteplování a změn klimatu je to pochopitelně problém.

Uplynulé čtyři sezóny byly na Floridě nejvíce horké v historii měření. Vědci, kteří na Floridě studují rozmnožování mořských želv, během těchto čtyř let nenarazili na ani jednoho samce. Úplně všechna mláďata jsou samice,“ uvádí Bette Zirkelbachová z Želví nemocnice v Marathonu na Floridě pro agenturu Reuters. Tento fenomén se přitom projevuje i na dalších místech ve světě, kde se mořské želvy rozmnožují.

Samci mořských želv jsou vzácní

Už tak křehké populace želv by se tak mohly stát ještě ohroženějšími, například kvůli omezení genetické diverzity. Experti se ale v této záležitosti úplně neshodnou. Výrazně vychýlený poměr pohlaví ve prospěch samic je totiž u mořských želv běžný.

Podle britské ekoložky Lucy Hawkesové z Exeterské univerzity není jasné, jaký poměr pohlaví je vlastně pro mořské želvy optimální. Není výjimkou, že se na hnízdišti mořských želv vylíhnou z 90 procent samice, a to platí i pro výzkumy ze vzdálenější minulosti. Zdá se, že pro oplodnění i velkého množství vajec postačí jen velmi nízký počet samců.

TIP: Falešná vejce mořských želv pomáhají v boji proti pytlákům

Značný nepoměr mezi počtem samic a samců by mohl být evoluční adaptací, která chrání populace mořských želv,“ domnívá se Hawkesová. Podle některých odborných studií je rovněž možné, že se samci mohou líhnout i z vajíček v prostředí s teplotou přes 31 °C, pokud jsou vajíčka v mokru. „Je jasné, že extrémní nedostatek samců by vážně ohrozil populace mořských želv,“ připouští Hawkesová. „Zatím to ale nevypadá, že by k tomu mělo dojít v nejbližší době.