Mravenčí inventura: Vědci se pokusili spočítat, kolik na světě žije mravenců

Mravenci patří k nejúspěšnějším a nejrozšířenějším živočichům na světě. Hongkongští a němečtí vědci se nedávno pokusili stanovit jejich celkový počet. Kolik je tedy na světě mravenců?

21.09.2022 - Stanislav Mihulka

Nedávno zesnulý biolog a spoluzakladatel sociobiologie Edward O. Wilson byl velkým znalcem mravenců. V roce 1994 publikoval první seriózní odhad počtu mravenců na planetě, jichž známe asi 15 700 druhů, který založil na extrapolaci odhadu počtu mravenců v jihovýchodní Anglii. Wilson dospěl k počtu 10 krát 10¹⁵ (10 biliard mravenců), kteří v jedné chvíli žijí na Zemi.

Wilsonův odhad nedávno zopakoval tým odborníků, který vedl Patrick Schultheiss z Hongkongské univerzity a německé Univerzity ve Würzburgu. Jejich výsledkem je dvojnásobné množství, tedy asi 20 biliard mravenců žijících na naší planetě.

12 megatun uhlíku

Autoři studie, publikované v renomovaném odborném časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), uvádějí, že jde o konzervativní odhad, který nezahrnuje například jedince, kteří zůstávají v hnízdech nebo mravence chladných oblastí, odkud je málo údajů.

Pro mnohé je nejspíš překvapivým zjištěním, že stromoví mravenci přečíslují mravence žijící v zemi zhruba v poměru 6:1. Lidé obeznámení s tropickými lesy ale určitě vědí, jak plné jsou pralesní stromy mravenců. Schultheissův tým rovněž odhadl hmotnost uhlíku, který se nachází ve všech tělech mravenců planety  na přibližně 12 megatun.

TIP: Slušný apetit: Pavouci každoročně sežerou víc, než kolik váží dospělé lidstvo

Odhady dřívějších výzkumů přitom pracovaly celkovou hmotností uhlíku v živých organismech s hodnotou 550 gigatun, což je mnohonásobně vyšší číslo. Uhlík mravenců sice převyšuje souhrnnou hmotnost uhlíku všech savců a ptáků ve volné přírodě, která činí asi 10 megatun, ale zároveň výrazně zaostává například za množstvím uhlíku v lidských tělech, které je oproti mravencům zhruba pětinásobné.