Mrija vstává z popela: Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu zničeného obřího letadla

17.11.2022 - Martin Reichman

Ukrajinští konstruktéři potvrdili plány na obnovu obřího letadla Antonov An-225 přezdívaného Mrija. Náklady se mají vyšplhat na více než 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun)

<p>Zničený Antonov An-225 po ruském útoku. <em>(foto: Profimedia)</em></p>

Zničený Antonov An-225 po ruském útoku. (foto: Profimedia)


Reklama

Odhodlání znovupostavit Mriju, kterou zničili na konci února ruští okupanti na mezinárodním letišti v Hostomelu, oznámili ukrajinští konstruktéři krátce po zveřejnění snímků poškozeného letadla. Nyní se zdá, že obří letoun skutečně může povstat z popela. Zástupci společnosti Antonov oznámili, že plány na rekonstrukci jsou v plném proudu.

Obří letoun vznikl v 80. letech minulého století primárně k přepravě sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Tým konstruktéra letadel Olega Konstantinoviče Antonova využil při stavbě letounu zkušenosti, získané při vývoji a stavbě stroje AN 124 Ruslan – do té doby největšího existujícího letadla, vyvinutého pro přepravu těžké vojenské techniky a nadměrných nákladů.

Nové letadlo mělo delší trup, prodloužená a zesílená křídla a nově dvě svislé stabilizační ocasní plochy, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem. Stroj byl ale ochuzen o zadní sklopné dveře, aby se ušetřilo na hmotnosti, výrobních nákladech a urychlil se vývoj. Nové letadlo dostalo jméno Mrija (ukrajinsky „Sen“), do evidence NATO se však dostalo pod označením Cossack (Kozák). Pokud byla Mrija plně naložena, zvedaly motory Lotarev D-18T do výšky neuvěřitelných šest set tun.

Poprvé a naposled

Mrija byla postavena v rekordně krátkém čase tři a půl roku. První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S raketoplánem Buran Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij (Ramenskoje) na kosmodrom Bajkonur. První a zároveň i poslední let, při kterém se raketoplán podíval do vesmíru, se uskutečnil 15. listopadu 1988. Původně se počítalo s třídenní misí, nakonec kosmoplán letěl jen 3 hodiny. Po dvou obletech Země přistál na k tomuto účelu postavené přistávací dráze na kosmodromu Bajkonur.

Letoun An-225 Mrija na snímku s raketoplánem Buran na hřbetě (foto: Antonov Airlines, CC0)

Po zrušení programu raketoplánů v Rusku byl letoun v roce 1994 odstaven na letišti v Hostomelu. Do té doby měl nalétáno 200 letových hodin a absolvoval 347 letů. Několik let čekal na opětovné vzlétnutí a do vzduchu se znovu dostal až 7. května roku 2001 po zásadní modernizaci motorů a elektroniky. Později se využíval k přepravě nákladů.

Mrija vstává z popela

Společnost Antonov nyní oznámila, že projekt přestavby již odstartoval s tím, že k dispozici je přibližně 30 % komponent potřebných k sestavení nového letadla. Původní odhady na obnovení Mriji výrobce odhadoval na více než 3 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 70 miliard korun) a hotová měla být do pěti let. Nový rozpočet počítá s výrazně nižší částkou – přibližně 500 milionů eur (v přepočtu téměř 12 miliard korun).

TIP: Sky Cruise: Létající loď, téměř jako z verneovky Robur dobyvatel!

Na obnově letounu se má podílet mezinárodní konsorcium s účastí leteckých společností z různých zemí světa. „V současné době zvažuje možnosti získání finančních prostředků z různých zdrojů a prověřujeme návrhy mnoha organizací, které jsou připraveny se do projektu rekonstrukce zapojit,“ uvedli zástupci společnosti Antonov pro CNN. Společnost dále uvedla, že je připravena koordinovat výzkum, návrh, montáž a realizaci konstrukčních prací.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V aréně římského Kolosea bojovali vedle exotických zvířat také jezevčíci. (foto: Unsplash, Katie BernotskyCC0)

Věda

Stepan Bandera v exilu spolupracoval s několika zpravodajskými službami, například s CIA, Brity i Západním Německem v pozici konzultanta na země za železnou oponou. Zemřel v roce 1959 v Mnichově po útoku kyanidem. Příkaz k jeho zavraždění vydal tehdejší nejvyšší představitel Sovětského svazu Nikita Chruščov. (foto: Wikimedia Commons, CC0 - kolorováno)

Historie

Florencie, kolébka renesance

Země: Itálie
Počet obyvatel: 366 tisíc
Vzdálenost z Prahy: 742 kilometrů (vzdušnou čarou); autem: 9 h 47 min (1 028 km)

Jméno metropole malebného Toskánska, založené římskými vojáky, znamená „Kvetoucí“. Největší rozkvět města nastal v období renesance, z nějž pochází i typická kupole nejikoničtější stavby Florencie: katedrály Santa Maria del Fiore. Stavba samotné budovy začala na konci 13. století, dokončení se však protáhlo. Nečekaným technickým problémem se ukázala výstavba obří kupole, s níž si dokázal poradit až Filippo Brunelleschi – kupole byla dokončena roku 1434. Florencií protéká řeka Arno, na níž stojí i jeden z nejslavnějších mostů světa, Ponte Vecchio. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Ropucha coloradská – její kůže a jed obsahují 5-MeO-DMT a bufotenin, halucinogenní tryptaminy. (foto: Wikimedia Commons, WildfeuerCC BY-SA 3.0 CZ)

Věda

Astrovan přepravující astronauty na start mise STS-135. (foto: NASA, Jim GrossmannCC BY 4.0)

Vesmír

Trosky Reichstagu jen pár dní po skončení bojů. (foto: Wikimedia Commons, Imperial War MuseumsCC0)

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907