Na dně moře u severního Norska vědci objevili kilometrové krátery

26.03.2016 - Stanislav Mihulka

Dno Barentsova moře odhalilo nečekané překvapení. Kde se vzaly kilometrové krátery? Způsobily je výtrysky metanu, nebo něco úplně jiného?

Na dně arktického Barentsova moře vědci nedávno objevili celou řadu poněkud děsivých kráterů o průměru až jeden kilometr. Odborníci jejich vznik připisují ohromným výtryskům metanu z mořského dna.

Na mnoha místech na dně oceánu se nacházejí ložiska hydrátu nebo též klatrátu metanu. Jde vlastně vodní led, který obsahuje velké množství metanu. Dřívější teorie předpokládaly, že se takový led nachází výhradně na planetách vnější části Sluneční soustavy, vědci ale nyní zjistili, že je ho spousta i na Zemi.

S postupným oteplováním klimatu planety se ložiska hydrátu metanu zřejmě stávají méně stabilními a občas se může uvolnit značné množství metanu najednou. Některá média hledají spojitost s Bermudským trojúhelníkem, za jehož špatnou pověst by prý mohly být zodpovědné právě takové výtrysky velkého množství metanu. Podle odborníků tomu ale nic nenasvědčuje.

• Zdroj fotografií: NOAA Okeanos Explorer Program