Na konci druhohor žili s ohromnými pterosaury i jejich příbuzní velikosti kočky

02.09.2016 - Stanislav Mihulka

Na sklonku období křídy žili pterosauři velmi různých velikostí

V době dinosaurů, tedy během druhohor brázdili oblohu obrovští pterosauři, čili ptakoještěři. Někteří z nich, jako například pterosauři rodů Quetzalcoatlus, Hatzegopteryx nebo Arambourgiania, patřili k největší létajícím živočichům všech dob. Při hmotnosti až 250 kg dosahovali rozpětí křídel až 18 metrů.

Nebyli ale jediní. Na samotném konci druhohor, ke sklonku období křídy, žili s těmito obry i drobní pterosauři s rozpětí křídel 1,5 metrů, kteří se velikostí těla blížili kočce. Ukazují to fosilní nálezy ze západní Kanady.

Badatelé tyto nálezy pečlivě prozkoumali a došli k závěru, že prakticky jistě nejde o potomka některého z gigantických druhů pterosaurů. Naopak, je to téměř dospělý jedinec.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Doposud nejmenší známý pterosaurus z pozdní křídy měl rozpětí křídel asi 2,5 metru. Samotná fosilie nového pterosaura ale není nijak zvlášť kompletní a ještě bude určitě nutné naše představy o těchto zvířatech usměrňovat dalšími nálezy.

Nature News