Na Marsu přistál čínský modul s robotickým vozítkem

Na Marsu poprvé přistál čínský vesmírný modul. Jeho součástí je i robotické vozítko, které má zkoumat povrch planety

18.05.2021 - Martin Reichman

Čína poprvé zanechala stopu na povrchu Marsu. V oblasti Utopia Planitia, kde v minulosti přistály i americké sondy Viking 1 (1976) a Pathfinder (1997), v sobotu dosedl její vesmírný modul s šestikolovým, 240 kilogramů vážícím landerem Ču-žung (Zhurong).

Nyní čínský rover kvůli diagnostickým testům stráví několik dnů uvnitř modulu, poté sjede po rampě a vydá se na průzkum planety. Po jejím povrchu se má pohybovat rychlostí až 200 metrů za hodinu a jeho mise je plánovaná na nejméně 90 dnů. Průzkum se zaměří na povrch planety a její atmosféru, a také na hledání známek života. S pomocí radaru má pod povrchem pátrat po vodě a ledu. Součástí mise je i orbiter Tianwen-1.

TIP: Čína připravuje vlastní vesmírný teleskop: Fungovat má jako modul orbitální stanice

Přistát na povrchu Marsu se doposud podařilo jen dvěma zemím – Spojené státy od roku 1976 uskutečnily devět úspěšných přistání. Tím posledním bylo únorový úspěch roveru Perseverance. Sovětský svaz na Marsu přistál v roce 1971 (robotická sonda Mars 3), jeho mise však selhala, protože modul brzy po kontaktu s povrchem planety přestal vysílat informace. Čína je tak v pořadí třetí zemí, které se podařilo přistát na povrchu rudé planety.