Na mladých planetárních soustavách zanechávají jizvy průlety cizích hvězd

Přiblížení cizích hvězd bývají překvapivě častá, především u velmi mladých hvězd. Mohou mít značné důsledky pro podobu planetárního systému

10.08.2022 - Stanislav Mihulka

Co mají společného hvězdy UX Tauri, RW Aurigae, AS 205, Z CMajoris, a FU Orionis? Jde o mladičké hvězdy, v jejichž blízkosti pozorujeme protoplanetární disky, ve kterých mohou vznikat planety. To ale není všechno. Na všech čtyřech protoplanetárních discích jsou patrné stopy po nedávném přiblížení či průletu cizího objektu, nejspíše hvězdy.

Astronom Nicolás Cuello z francouzské Université Grenoble-Alpes a jeho tým prozkoumali tento pozoruhodný fenomén u uvedených planetárních systémů a u několika dalších. Zjistili, že přiblížení cizích hvězd jsou mnohem častější, než jsme si doposud mysleli.

Blízká setkání s cizí hvězdou

Nejčastěji k nim dochází, když jsou hvězdy velice mladé, méně než jeden milion let a obklopené protoplanetárním diskem. Přiblížení cizí hvězdy mívá dramatické důsledky na strukturu disku a ovlivňuje další vývoj dané soustavy,uvádí Cuello. „Ukazuje se, že přiblížení cizí hvězdy ovlivní více jak polovinu všech protoplanetárních disků. Pravděpodobnost přiblížení v průběhu času klesá, ale nikdy není úplně nulová.

Důsledky přiblížení pro protoplanetární disky závisejí na tom, jak blízko a v jakém směru proletí „hvězdný vetřelec“. Například systém FU Orionis nedávno zažil těsné setkání s cizí hvězdou. Její gravitace výrazně narušila protoplanetární disk této soustavy a dokonce tam vznikl druhý disk materiálu.

TIP: Protoplanetární disky Petra Pana udivují svou dlouhověkostí

V některých případech jsou důsledky přiblížení naprosto katastrofické. Původní protoplanetární disk může ztratit většinu hmoty, což podstatně sníží výsledný počet planet. Pokud už v dotyčném systému existují zárodky planet, může po přiblížení cizí hvězdy dojít k jejich „rozházení“ na nové oběžné dráhy nebo dokonce k vymrštění do mezihvězdného prostoru.