Protoplanetární disky Petra Pana udivují svou dlouhověkostí

15.06.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Protoplanetární disky Petra Pana odmítají dospět, stejně jako Petr Pan. Nejsou ale mladé navždy.</p>

Slavná literární postava Petra Pana představuje chlapce, který odmítal dospět. Petra Pana znají velmi dobře i astronomové, kteří podle něj pojmenovali vzácný typ protoplanetárních disků. Jde o disky Petra Pana (anglicky „Peter Pan disk“), protoplanetární disky plynu a prachu, které obklopují mladé hvězdy menší velikosti.

Tyto disky totiž, stejně jako Petr Pan, téměř nestárnou. Přesněji řečeno, proti běžným protoplanetárním diskům jsou nápadně dlouhověké. Mohou existovat asi 5× až 10× déle. Disky Petra Pana byly nečekaně objeveny v roku 2016, a dodnes jsou pro nás pozoruhodnou záhadou. Především stále přesně nevíme, proč jsou vlastně tak dlouhověké.

Osamělé disky

Jak uvádí vedoucí výzkumu, Gavin Coleman z britské Queen Mary University of London, klíčem ke vzniku takových protoplanetárních disků je zřejmě izolovanost. Hvězdy podle Colemana vznikají nejčastěji ve skupinách, kde bývá kolem 100 tisíc hvězd. Jenomže disky Petra Pana pozorujeme v prostředních, kde je hvězd mnohem méně.

TIP: Překvapivý objev: Osamělou mladou planetu obklopuje protoplanetární disk

Nižší počet hvězdných sousedů zřejmě vede k tomu, že disky Petra Pana zasahuje méně záření z okolních hvězd. Důležité je prý rovněž to, aby takové disky byly v době svého vzniku spíše masivní a mohly pak ztrácet svou hmotu po delší dobu. Na výzkumu disků se podílí projekt občanské vědy s atraktivním názvem „Disk Detective“. Účastníci projektu vystopovali celkem sedm těchto vzácných dlouhověkých disků.