Nacházejí se mezi Merkurem a Sluncem nějaké objekty?

04.11.2017 - Michal Švanda

Z planet naší soustavy krouží Slunci nejblíž Merkur. Co se ale nachází v prostoru mezi ním a naší hvězdou?

Zatím jen hypotetické vulkanoidy by měly Slunce obíhat blíž než Merkur

Z planet naší soustavy krouží Merkur ke Slunci nejblíž: Obíhá kolem něj po lehce výstředné dráze ve vzdálenosti 46–70 milionů kilometrů. Blíž už žádnou stálou oběžnici nenajdeme. Přesto astronomové v minulosti vynakládali nemalé úsilí na pátrání po hypotetické planetě, jež dostala dokonce jméno: Vulkán

Z dat moderních slunečních družic vyplývá, že planeta větší než 100 km uvnitř dráhy Merkuru skutečně neexistuje. Nelze však vyloučit, že tam na kruhových trajektoriích najdeme menší tělesa. Někteří vědci se domnívají, že by mohlo jít dokonce o celou populaci kamenných planetek s rozměry od 100 m do 6 km – o tzv. vulkanoidy. Potvrzení, či naopak vyloučení jejich existence je pro odborníky důležité: Pomohlo by jim pochopit proces formování zejména kamenných planet z protoplanetárního disku.