Náhlý výtrysk mladé hvězdy odhalil množství organických látek

Soustava radioteleskopů ALMA pozorovala u protohvězdy metanol, aceton, acetaldehyd a další organické látky

06.02.2019 - Stanislav Mihulka

V883 Orionis je mladičká hvězda, nebo spíše protohvězda, v souhvězdí Orionu. Vznikla asi před půl milionem let a je součástí slavné Mlhoviny v Orionu, přičemž je od nás vzdálená asi 1350 světelných let. Jako každá správná protohvězda je i V883 Orionis obklopena protoplanetárním diskem z prachu, plynu, a také ledu.

Astronomům se nedávno podařilo zachytit náhlý výtrysk záření, který je podle všeho způsobený přívalem materiálu z protoplanetárního disku do hvězdy. Odborníci odhadují, že takové výtrysky obvykle trvají stovky let, takže jsou relativně vzácné. Mohou ale nabídnout unikátní příležitosti k pozorování.

Sublimace v protoplanetárním disku

Jeong-Eun Lee z jihokorejské Kyung Hee University a její spolupracovníci využili toho, že náhlý výtrysk záření V883 Orionis zahřál protoplanetární disk, v němž pak došlo k sublimaci ledových zrnek mikrometrové velikosti. A při této sublimaci se uvolnily rozmanité látky, doposud uvězněné v ledu.

TIP: ALMA objevila probiotickou atmosféru v akrečním disku hvězdného mláděte

Badatelé následně pozorovali disk protohvězdy se soustavou radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) a podařilo se jim detekovat komplexní organické molekuly, jako je metanol, aceton, acetaldehyd, metylformiát a acetonitril. Je to vůbec poprvé, kdy jsme přesvědčivě detekovali aceton v oblasti kolem mladé hvězdy.

National Institutes of Natural Sciences