Napínavý výzkum vulkánů: Vědci shazují na sopky dračí vejce

Rozmísťovaní senzorů uvnitř sopek není bez rizika. Vulkanology při tom zastoupí drony s dračími vejci

12.09.2018 - Stanislav Mihulka

Britští vulkanologové si rozhodně dovedou získat pozornost. Oznámili, že budou házet na sopky dračí vejce. A ta vejce na sopkách vyklubou. Pochopitelně nejde o pravá dračí vejce, ale zájem veřejnosti přitahují stejně úspěšně.

„Dračí vejce“ jsou ve skutečnosti malé stříbrné krabice, které na sopky nesnášejí draci, ale drony, pomocí lana. Tahle vejce jsou autonomní senzory plné přístrojů pro sběr dat a vulkanologové si od nich slibují velké změny v monitorování sopek. Ve vejcích jsou teploměry, akcelerometry, senzory vlhkosti a analyzátory těkavých látek.

TIP: Kolem hory St. Helens se třese země. Známá sopka se nabíjí na další výbuch

Aktivní sopky jsou úchvatné a zároveň nebezpečné. V zájmu lidí, kteří žijí v širokém okolí takového vulkánu, vědci sopky hlídají pomocí přístrojů. Přístroje jsou ale často zastaralé a jejich umísťování na sopkách lidmi není bez rizika. I v USA je celá řada sopek jen nedostatečně monitorovaných nebo dokonce zůstávají zcela bez dozoru. Drony s dračími vejci by to teď mohly změnit.

University of Bristol