Napodruhé úspěšně: Vesmírnou stanici rozšířil nafukovací modul BEAM

30.05.2016 - Martin Reichman

Premiéra nafukovacího obytného modulu BEAM dopadla úspěšně. Po čtvrtečním nezdaru se opakovaný pokus o natlakování podařil

Čtvrteční premiérové rozbalování obytného modulu BEAM provázela řada komplikací, tou největší byl vnitřní přetlak, kvůli kterému muselo být nafukování předčasně ukončeno. Problém byl podle všeho ve velkém tření mezi vrstvami stěn a nejasnosti panovaly také kolem aktivace jistících patron, které měly rozpojit popruhy držící modul BEAM ve složeném stavu. V pátek proto NASA rozhodla o vypuštění modulu a jeho opětovném natlakování.

Druhý pokus již proběhl hladce – kompletní natlakování trvalo pouhých deset minut a čtyřmetrový modul o objemu 16 metrů krychlových tak úspěšně rozšířil prostor Mezinárodní vesmírné stanice. V příštích dnech se dovnitř modulu podívají astronauti, aby zkontrolovali těsnot a provedli vstupní měření úrovně radiace, teploty a dalších hodnot. Modul zůstane k Mezinárodní vesmírné stanici připojený nejméně příští dva roky.