Narcos proti přírodě: Hroši Pabla Escobara devastují ekosystémy v Kolumbii

V Kolumbii probíhá neuvěřitelná invaze afrických hrochů. Na jejím počátku stálo jen několik kusů v soukromé zoo narkobarona Escobara. Podle vědců jich časem mohou být tisíce...

31.01.2020 - Stanislav Mihulka

V časech své největší sláby si kolumbijský drogový baron Pablo Escobar mimo jiné pořídil i soukromou ZOO s nosorožci, žirafami, zebrami, a také s hrochy. Když v roce 1993 zahynul v přestřelce s policií, byla většina zvířat z této ZOO přemístěna jinam. S velkými a agresivními hrochy si ale úřady nevěděly rady.

Hroši Pabla Escobara

Zvířata proto zůstala na bývalých Escobarových pozemcích. Postupně vyšlo najevo, že přežili a daří se jim tam velice dobře. Podařilo se jim dokonce založit několik populací kolem okolních jezer a řeky Magdalena. Z původních pouhých čtyř volně žijících hrochů v Kolumbii jich tam dnes, za necelých třicet let, žije nejméně 80. Na tak velké zvíře jde o obdivuhodnou populační explozi.

Kolumbijští a američtí vědci prozkoumali život hrochů v Kolumbii a zjistili, místnímu prostředí pořádně „zatápějí“. Hroši jsou známí tím, že devastují své okolí v Africe a bez větších problémů to dělají i v Kolumbii, kde je prostředí od toho afrického v mnoha ohledech odlišné.

Výzkumný tým během dvou let dokončil komplexní hodnocení kvality vody, přičemž porovnával jezera, u kterých se vyskytují zdivočelí hroši s těmi, u kterých hroši nežijí. Vědci se zaměřili především na vodní mikrobiom (soubor bakterií, kvasinek, hub, virů) a výskyt hmyzu, korýšů a dalších žijících organismů. Závěry studie jednoznačně potvrzují, že hroši mění kvalitu zdejší vody. Největší problémy podle vědců způsobuje hroší trus. Divoká zvířata ho totiž vyprodukují obrovské množství, což vede ke kontaminaci vody, která je pak bez kyslíku a zarůstá škodlivými řasami.

Nebezpečná hroší invaze

Z historického hlediska nabízejí hroši vzácnou příležitost studovat velká zvířata, která v Americe do značné míry zmizela, a jejich vliv na nové ekosystémy. Poskytují obraz doby před tisíci lety, kdy se zde potulovala gigantická stvoření, jako jsou mamuti a mastodonti.

Z praktické perspektivy poskytuje nová studie kolumbijským úředníkům vědecké důkazy o tom, jak hroši narušují vodní ekosystémy oblasti. Vědci odhadují, že populace hrochů bude v nadcházejících letech dramaticky růst. To podněcuje mnoho nových otázek – například jak bude rozšiřující populace interagovat s místními zvířaty – kapustňáky, kajmany a obřími říčními želvami, které obývají nedaleké řeky.

TIP: Invaze velkých hlodavců: Nutrie říční dobývají Kalifornii

Stávající populace hrochů v okolí Puerto Triunfo čítá zhruba 80 kusů, pokud se ale budou zvířata dál nekontrolovaně množit, budou jich podle vědců během několika příštích desetiletí celé tisíce. S tak velkým množstvím hrochů by si pak místní ekosystém poradil asi jen velmi těžce.

Shurin Lab, UC San Diego