Národní park Kakadu: Zátoka krokodýlů

22.08.2015 - Kateřina Vašků

Australský národní park Kakadu se pyšní velmi bohatou faunou i flórou. Stal se však také oblíbenou destinací archeologů a evolučních biologů – ukrývá totiž mnoho kulturních památek jako stop po původních Austrálcích, kteří území obývají již 40 tisíc let

Národní park Kakadu se rozprostírá v Severním teritoriu a představuje největší australský a zároveň jeden z nejrozsáhlejších tropických parků světa. Na jeho území se vyskytuje široká škála ekosystémů od rozlehlých savan přes bažinaté plochy až po monzunové lesy. Právě díky tomu je tamní fauna i flóra neuvěřitelně pestrá: zahrnuje na 1 600 rostlinných, 280 ptačích a 10 tisíc hmyzích druhů.

Země původních obyvatel

Mimo vysokou míru biodiverzity se chráněná oblast může pochlubit také značným archeologickým významem. Teritorium už totiž minimálně 40 tisíc let kontinuálně obývají původní Austrálci, kteří vytvořili množství kulturních památek. Dochovalo se přes pět tisíc příkladů skalního umění, jež zachycuje četné výjevy ze života pravěkých lovců.

Domorodce najdete v národním parku dodnes, i když trvale jich tam nežije víc než 500. A přestože se jejich životní styl v posledních letech mění, tradiční oděv i víra zůstávají. Není přitom bez zajímavosti, že na základě úmluvy z roku 1976 patří dnes víc než polovina tamní půdy právě původním Austrálcům, kteří ji provozovatelům parku pronajímají.

Na rozdíl od ostatních částí kontinentu měly na teritorium parku Kakadu zásahy Evropanů relativně malý dopad. Díky bohaté a stabilní vegetaci a neporušené fauně tak oblast nabízí jedinečnou příležitost ke zkoumání rozsáhlých evolučních procesů v relativně neporušené krajině.