NASA bude pokračovat ve vývoji obrany proti asteroidům i bez Evropy

23.12.2016 - Stanislav Mihulka

Odstoupení ESA zřejmě nezastaví průlomový test vesmírné obrany AIDA

Mise AIDA -<p>Projekt AIDA by měl vyzkoušet zbraň proti asteroidům</p>
Mise AIDA -

Projekt AIDA by měl vyzkoušet zbraň proti asteroidům

V NASA připravují misi Asteroid Impact and Deflection Assessment, čili AIDA, která by měla prověřit naše možnosti obrany před asteroidy. A budou v tomto zřejmě pokračovat, i když se jejich partner, evropská kosmická agentura ESA, rozhodl z projektu odstoupit.

Misi AIDA měly tvořit dvě kosmické lodi. ESA by postavila loď Asteroid Impact Mission (AIM), která by v říjnu 2022 vyrazila k asteroidu Didymos. Dva roky poté, tedy v říjnu 2022 by měla loď NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) narazit do malého měsíce asteroidu Didymos, který se jmenuje Didymoon. Loď AIM by následně pozorovala změny oběžné dráhy měsíce.

Problém je v tom, že 2. prosince vedení ESA zrušilo financování mise AIM, aby zbylo více peněz pro projekt ExoMars, a také na provoz Mezinárodní vesmírné stanice.

TIP: NASA chce dostat planetku na orbitu Měsíce. Už má několik kandidátů

NASA se ale zřejmě rozhodne, že misi AIDA dotáhne dokonce i bez pomoci ESA. Američtí vědci vyšlou loď DART tak jak bylo plánováno, a nechají ji narazit do měsíce Didymoon. Namísto lodi AIM se na to budou dívat teleskopy, což by prý mělo stačit.

• Zdroj fotografií: ESA / Science Office