NASA bude pronásledovat nadcházející zatmění Slunce s dvojicí tryskáčů

02.08.2017 - Stanislav Mihulka

Tryskové letouny NASA Martin B-57 Canberra si už chystají vědecké přístroje na pozorování ojedinělého jevu

Hon na zatmění Slunce -<p>Není to poprvé, co NASA vyšle tyto letouny za zatměním Slunce</p>
Hon na zatmění Slunce -

Není to poprvé, co NASA vyšle tyto letouny za zatměním Slunce

Když letos 21. srpna nastane očekávané úplné zatmění Slunce nad Spojenými státy, tak americká vesmírná agentura NASA bude mít mnohem lepší a také delší výhled, nežli běžní smrtelníci. NASA totiž pošle do vzduchu své dva tryskáče, které budou zatmění pozorovat celou řadou vědeckých přístrojů.

Zmíněné dva tryskáče představují technický unikát. Jsou to totiž dva úplně poslední stroje typu Martin B-57 Canberra, které na celém světě ještě létají. Původně to byly lehké proudové bombardéry a průzkumné letouny U. S. Air Force a dalších zemí. Zatmění budou sledovat ve výšce kolem 15 kilometrů, kde je mnohem tmavší obloha a také méně rušivých jevů v atmosféře.

Vědecké tryskáče ve službách NASA

Z více než čtyř stovek letounů tohoto typu létají poslední dva, které jsou ve verzi WB-57F k dispozici NASA pro sledování počasí, astronomických jevů i startů a přistání kosmických lodí. Vědecké tryskáče by měly například získat zatím nejlepší snímky sluneční korony při zatmění, a také první termální snímky planety Merkur, které by měly přispět k pochopení změn teplot na povrchu této planety.

TIP: 11 kilometrů nad Zemí: Zatmění Slunce jaké jste ještě neviděli

Letouny budou pozorovat úplně zatmění Slunce celých 7 minut. Pro většinu pozorovatelů na Zemi to přitom nebude ani 2 a půl minuty tmy. A není to jediný projekt k zatmění Slunce. NASA jich letos financuje celkem 11.

The Wether Channel, NASA