NASA potvrzuje: Na Jupiterově měsíci Europa se vyskytuje vodní pára

Pozemní teleskop Keckovy observatoře na Havaji detekoval vodu ve výtryscích na Europě

20.11.2019 - Stanislav Mihulka

Europa je nejen jedním z nejzajímavějších měsíců Sluneční soustavy, ale také jedním ze slibných světů, kde bychom snad v budoucnu mohli nalézt nějaké živé organismy. Vědci mají už dlouho vážné podezření, že se pod ledovým povrchem Europy skrývá rozlehlý oceán kapalné vody, který by případně mohl hostit život.

Loni byly na Europě objeveny známky přítomnosti solí, což napovídá, že na dně podpovrchového oceánu nejspíše probíhá hydrotermální aktivita. To by znamenalo, že se tam odehrávají složité chemické pochody, a také že je tam horko. Tím pádem opět vzrůstá šance, že by na Europě mohlo být něco živého.

Voda na Europě

Lucas Paganini z NASA a jeho spolupracovníci nedávno jako první potvrdili, že se nad povrchem Europy vyskytuje vodní pára. K tomuto závěru dospěli díky pozorování pozemním teleskopem Keckovy observatoře na Havaji. Na Europě byly již dříve pozorovány výtrysky kapaliny. Zatím ale nebylo jisté, co tyto výtrysky vlastně tvoří.

TIP: Dobré zprávy: Na měsíci Europa zřejmě funguje ledová tektonika

Až teď badatelé pomocí spektrografu Keckovy observatoře zjistili, že výtrysky na Europě obsahují vodu. Ve výtryscích uniká do okolního vesmíru přinejmenším 2 360 kilogramů vody za sekundu. Takový proud vody by za pár minut naplnil olympijský plavecký bazén. Jde o další silný důkaz ve prospěch představy, že pod povrchem Europy je skrytý oceán.

NASA / JPL